Η ενασχόληση με τη μουσική σε κάθε ηλικία:
• βελτιώνει τις νοητικές λειτουργίες,
• ενισχύει τη δημιουργικότητα και
• προωθεί τρόπους επικοινωνίας, συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση του ανθρώπου ως μέλους μιας πολιτισμένης κοινωνίας.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι, αν το μάθημα της μουσικής αποτελεί την κατάλληλη επιλογή. Ο εκάστοτε γονιός θα αναρωτηθεί:
• Είναι κάτι που ταιριάζει στις ικανότητες του παιδιού μου;
• Έχει το παιδί μου την ευφυΐα που χρειάζεται, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στο μάθημα της μουσικής;
Καταρχάς, θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι, για κάθε άνθρωπο υπάρχουν περισσότερα από ένα είδη ευφυΐας. Ο HowardGardner ανέπτυξε το 1983 τη θεωρία των πολλαπλών ειδών ευφυΐας. Οι επτά μορφές που διέκρινε ο Gardner μαζί με μια όγδοη που πρόσθεσε αργότερα είναι:
• Η γλωσσική ευφυΐα.
• Η Λογικο-Μαθηματική ευφυΐα.
• Η Μουσική ευφυΐα.
• Η Σωματική-Κιναισθητική ευφυΐα.
• Η Οπτική-Χωρική (αντίληψης του χώρου) ευφυΐα.
• Η Διαπροσωπική ευφυΐα.
• Η Ενδοπροσωπική ευφυΐα.
• Η Νατουραλιστική ευφυΐα.
Κάθε γονιός θα προσπαθήσει να ανακαλύψει, ποιο από τα παραπάνω είδη ευφυΐας διαθέτει το παιδί του. Θα πρέπει να γνωρίζει ότι κάθε άνθρωπος μπορεί να διαθέτει μία από αυτές ή και περισσότερες. Το παιδί έχει την μουσική ευφυΐα όταν:
• Ακούει και ανταποκρίνεται με ενδιαφέρον σε ποικιλία ήχων.
• Του αρέσει η μουσική και αποζητά τις ευκαιρίες να ακούει μουσική ή ήχους του περιβάλλοντος στο μαθησιακό πλαίσιο.
• Θα του άρεσε να παίζει κάποιο μουσικό όργανο.
• Αναπτύσσει την ικανότητα να παίζει μουσική μόνος του ή με άλλους ή και να τραγουδά.
• Του αρέσει να αυτοσχεδιάζει και να δημιουργεί χρησιμοποιώντας ήχους.
Τις περισσότερες φορές τα χαρακτηριστικά αυτά γίνονται αντιληπτά από τον δάσκαλο μουσικής, μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα.
Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι ευφυΐες του Gandner, κατά συνέπεια και η μουσική ευφυΐα δεν παραμένουν στάσιμες σε όλη μας τη ζωή.Αντιθέτως μπορούν να καλλιεργηθούν μέσω των διαφορετικών εμπειριών που θα αποκτήσουμε.
Όσοι μαθαίνουν μουσική μπορούν να καλλιεργήσουν όχι μόνο τηνμουσική τους ευφυΐα, αλλά και κάποιες από τις υπόλοιπες, όπως για παράδειγμα την λογικο-μαθηματική. Είναι σίγουρο ότι, μέσα από ένα σωστό μάθημα θα τους δοθούν οι κατάλληλες ευκαιρίες,για να μπορέσουν να το πετύχουν.
Βασίλης Καλαγκιάς
Μουσικολόγος – καθηγητής μουσικής
FB: Βασίλης Καλαγκιάς