Ψήφισμα για Καραθώνα και Μπούρτζι από το Σύλλογο Υπαλλήλων Π.Ε. Αργολίδας

Ανακοίνωση του Συλλόγου Υπαλλήλων Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας (ΣΥ.ΠΕ.Α.)

Ο Σύλλογος Υπαλλήλων Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας (ΣΥ.ΠΕ.Α.), παρακολουθεί με ιδιαίτερη ανησυχία τις εξελίξεις των τελευταίων ετών σχετικά με τον σχεδιασμό «αξιοποίησης» των εμβληματικών τοπόσημων της περιοχής μας, όπως είναι η Καραθώνα και το Μπούρτζι. Εσχάτως δε, ενημερωθήκαμε από δημοσιεύματα, αλλά και από την σελίδα του Υπερταμείου (Growthfund) στο Facebook, ότι τόσο η Καραθώνα όσο και το Μπούρτζι, το οποίο έχει κηρυχθεί ως προέχον μνημείο από το 1922, παρουσιάστηκαν στην διεθνή έκθεση real estate MIPIM στις Κάννες (11-14 Μαρτίου 2025) ως «επενδυτικές ευκαιρίες»!! Άλλωστε και στην ιστοσελίδα της ΕΤΑΔ, το Μπούρτζι παρουσιάζεται ως «επιχειρηματική μονάδα».

Ειδικότερα, το ΤΑΙΠΕΔ, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου ανήκει η Καραθώνα από την εποχή των μνημονίων, κατά τα έτη 2023-2024 εξέδωσε προσκλήσεις για συνεργασία με πιστοποιημένο εκτιμητή και νομικό σύμβουλο για το ακίνητο της Καραθώνας, ενέργειες οι οποίες υποδηλώνουν τον σχεδιασμό και την βούλησή του για άμεση «αξιοποίηση» της έκτασης. Ωστόσο, η τοπική κοινωνία, ουδεμία ενημέρωση ή συμμετοχή έχει επί του σχεδιασμού αυτού!

Η πολύπαθη Καραθώνα, ως τόπος και οικοσύστημα μοναδικής φυσικής αισθητικής, ευρισκόμενος εντός της αρχαιολογικής ζώνης Β’ του Παλαμηδίου, καθώς και εντός περιοχής προστασίας Natura και εντός δασικής έκτασης, αποτελεί εμβληματικό και αναπόσπαστο κομμάτι του Ναυπλίου και των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, οι οποίοι το αξιοποιούν ιστορικά στην πράξη επί αμέτρητα χρόνια, ως πολύ σημαντικό χώρο αναψυχής, ξεκούρασης, συνάντησης και άθλησης, και ουσιαστικά αποτελεί τον μοναδικό εναπομείναντα προσβάσιμο φυσικό τόπο διαφυγής από το περιβάλλον της πόλης και μάλιστα σε τόσο μικρή απόσταση. Είναι ουσιαστικά, το μοναδικό περιαστικό πάρκο του Ναυπλίου. Ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, η παραλία κατακλύζεται καθημερινά, από χιλιάδες επισκέπτες, απ’ άκρη σε άκρη, για αυτό που η φύση ήδη τους προσφέρει!

Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην τσιμεντοποίηση της περιοχής, στην εκδίωξη και στον αποκλεισμό της τοπικής κοινωνίας, στην καταστρατήγηση της συνταγματικής ελευθερίας πρόσβασης στην παραλία και στην κατάληψή της από επιπλέον ομπρελοκαθίσματα με το αντίστοιχο οικονομικό αντίτιμο, καθώς και στην αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος με την ανέγερση τουριστικών κτιρίων και καταστημάτων, προς όφελος των προνομιούχων και εις βάρος της πλειοψηφίας των πολιτών. Η ελεύθερη και ΔΩΡΕΑΝ πρόσβαση στην Καραθώνα θα πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτη!

Δυστυχώς, τα καταστροφικά και μη αναστρέψιμα αποτελέσματα στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της περιοχής μας, από πλήρως αποτυχημένες πολιτικές «αξιοποίησης» και «ανάπτυξης» του παρελθόντος, παραμένουν ακόμα γύρω μας ως μνημεία ύβρεως, βαρβαρότητας και αυθαιρεσίας. Π.χ. τα τερατόμορφα ξενοδοχεία του ΕΟΤ στα ενετικά κάστρα της Ακροναυπλίας ως ασύνδετα με την μοναδική αρχιτεκτονική της παλιάς πόλης του Ναυπλίου και η ασφυγκτική οικιστική διαμόρφωση στο Τολό με το ρυμοτομικό σχέδιο και τις πολυκατοικίες κυριολεκτικά σχεδόν μέσα στη θάλασσα, θα πρέπει να αποτελούν τους οδηγούς μας για την αποφυγή παρόμοιων καταστροφικών σχεδιασμών στο μέλλον. Επίσης, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε και τις κατά καιρούς ανάλογες προσπάθειες του ΕΟΤ για τον αποκλεισμό της ελεύθερης και δωρεάν πρόσβασης των πολιτών στην παραλία της Αρβανιτιάς. Τα κάγκελα είναι ακόμα εκεί για να μας το θυμίζουν!

Εξάλλου, οι αρνητικές συνέπειες του υπερτουρισμού και της τσιμεντοποίησης των παραλιών, ήδη αποδεικνύονται και από πρόσφατες δημοσιεύσεις επιστημονικών μελετών. Πχ. σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν το 2024 σε μελέτη του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης σχετικά με το Δείκτη Φέρουσας Ικανότητας Ανάπτυξης (CCDI), το Ναύπλιο κατατάσσεται στην χειρότερη κατηγορία, ως υπερκορεσμένο, δηλαδή με ελάχιστα περιθώρια βιώσιμης ανάπτυξης, χωρίς να υποβαθμιστεί το περιβάλλον. Θα πρέπει δε να επισημανθεί, ότι σύμφωνα με τη μελέτη, η διαπίστωση αυτή σχετίζεται με την εξάντληση των φυσικών πόρων, όπως π.χ. είναι το νερό, η οποία δεν επιλύεται και δεν αναστρέφεται από την ύπαρξη ή τη μελλοντική κατασκευή υποδομών. Είναι προφανές ότι η κατασκευή νέων ξενοδοχειακών μονάδων, bungalows, πισινών, καταστημάτων κτλ στην Καραθώνα, θα επιδεινώσει σημαντικά το ήδη τεράστιο πρόβλημα της λειψυδρίας και της ποιότητας του νερού στην περιοχή, καθώς είναι γνωστό σύμφωνα με τα δελτία τύπου της ΔΕΥΑ Ναυπλίου, ότι ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, το «πόσιμο» νερό αναμιγνύεται με το υφάλμυρο νερό του Αναβάλου σε ποσοστό το οποίο ξεπερνά το 70%, καθιστώντας το και επισήμως μη πόσιμο!! Ανησυχητικά συμπεράσματα, ανακοινώθηκαν τις προηγούμενες ημέρες και σε μελέτη του Τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας για την τσιμεντοποίηση των ακτών (συμπεριλαμβανομένης αναφοράς στην περιοχή του Ναυπλίου), η οποία αποτελεί βασική παράμετρο της παράκτιας διάβρωσης, αφού δεν επιτρέπει την ομαλή συνέχιση των φυσικών διεργασιών απόθεσης φερτών υλικών στην παράκτια ζώνη. Δηλαδή, αυτό ακριβώς το οποίο εδώ και δεκαετίες διαπιστώνουμε ότι συμβαίνει πολύ έντονα και με καταστροφικά αποτελέσματα σε όλα τα τσιμεντοποιημένα και δομημένα παραλιακά μέτωπα της περιοχής πλησίον της Καραθώνας (Πλάκα, Κάντια, Τολό, Ίρια, παραλιακή οδός Ν. Κίου-Μύλων).

Κατόπιν των ανωτέρω, ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ την επείγουσα και άμεση ανάληψη πρωτοβουλιών σχετικά με:

  1. Την διεκδίκηση πρωτίστως από το Δήμο Ναυπλιέων, αλλά και από τους υπόλοιπους θεσμικούς φορείς της περιοχής, τους συλλόγους και τους πολίτες, της άμεσης ΑΠΕΝΤΑΞΗΣ της Καραθώνας από το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπερταμείο, ως την μοναδική λύση προστασίας του φυσικού αυτού τοπίου και την απόδοσή της στο Δήμο Ναυπλιέων και στην τοπική κοινωνία, πριν βρεθούμε προ τετελεσμένων γεγονότων.
  2. Την Δημόσια διαβούλευση με συντονισμό από διαπαραταξιακή επιτροπή του Δήμου, σύμφωνα με τις προηγούμενες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία είναι σκόπιμο να επικουρείται από διεπιστημονική επιτροπή (νομικούς, μηχανικούς κτλ).
  3. Την πλήρη ενημέρωση και συμμετοχή των πολιτών σε κάθε στάδιο ενεργειών (πχ ανοιχτές συνελεύσεις, δελτία τύπου κτλ).
  4. Την άμεση και πλήρη αποκατάσταση της χωματερής της Καραθώνας και, επιτέλους, την άρση της επί δεκαετίες κακοποίησής της εις βάρος του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών.
  5. Την διαφύλαξη της ελεύθερης και δωρεάν πρόσβασης.
  6. Την προστασία, διατήρηση και ενίσχυση του φυσικού περιβάλλοντος, με νέες φυτεύσεις και συντήρηση των υπαρχουσών.
  7. Την ήπια και βιώσιμη ανάπτυξη κοινόχρηστων δωρεάν υποδομών στην περιοχή, προς όφελος όλων των δημοτών και των επισκεπτών (ανοικτά γήπεδα, διαμόρφωση διαδρομών περιπάτου, ποδηλατόδρομοι, εγκαταστάσεις ΑΜΕΑ, δημόσιες τουαλέτες, αποδυτήρια, ντουζιέρες, κάδοι απορριμμάτων, χώροι στάθμευσης κτλ).
  8. Την ισορροπημένη, βιώσιμη και ήπια διάθεση τμημάτων της παραλίας σε υπηρεσίες για τους λουόμενους (αξιοποίηση υπαρχουσών εγκαταστάσεων, μικρής κλίμακας αναψυκτήρια-καντίνες, ομπρέλες-ξαπλώστρες κτλ) με ενιαίο κανονισμό και προδιαγραφές, σε εναρμόνιση με το περιβάλλον.
  9. Την διαφύλαξη και ανάδειξη της πολιτιστικής αξίας του εμβληματικού μνημείου «Μπούρτζι», έναντι της αλλοίωσης του ιστορικού του χαρακτήρα και της εμπορικής προώθησής του ως «επενδυτική ευκαιρία» ή ως «επιχειρηματική μονάδα», την απένταξή του από την ΕΤΑΔ και την αξιοποίηση και διαχείρισή του, μόνο από το Υπουργείο Πολιτισμού ή τον Δήμο Ναυπλιέων.

Το Ναύπλιο απέκτησε τη δημοφιλία του και τον μοναδικό του χαρακτήρα, λόγω της ιστορικής, αρχιτεκτονικής και φυσικής κληρονομιάς την οποία ορισμένοι εμπνευσμένοι άνθρωποι (όπως η αρχαιολόγος Δεϊλάκη) κατάφεραν να διασώσουν σε εποχές αντιπαροχής και μαζικής καταστροφής στην υπόλοιπη Ελλάδα, και όχι λόγω του μοντέλου τσιμεντοποιημένου μαζικού τουρισμού στο οποίο ακόμα κάποιοι προσπαθούν να το μεταμορφώσουν!

 

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Λύγισε στα τελευταία λεπτά ο Παναργειακός από τον Αστέρα Τρίπολης Β’ (βίντεο με τα 5 γκολ)

Αστέρας Τρίπολης Β’ – Παναργειακός 3-2 Με δύο γκολ που δέχθηκε στο 86' και στο 87', ο Παναργειακός έχασε τη νίκη μέσα από τα χέρια...

Αποχαιρετισμός στον Πάνο Λιαλιάτση (του Γιώργου Κόνδη)

Αποχαιρετισμός στον Πάνο Λιαλιάτση (του Γιώργου Κόνδη) Γυρίζω σε Σένα Μεγάλε Φίλε της νιότης μου που έθρεψες τις ημέρες μου με πόνο και ελπίδα. Γυρίζω σε Σένα Μεγάλε Φίλε της...

Φτωχότερη πνευματικά η Αργολίδα με το θάνατο του Πάνου Λιαλιάτση

Φτωχότερη πνευματικά η Αργολίδα με το θάνατο του Πάνου Λιαλιάτση Θλίψη σκόρπισε στο Ναύπλιο και την ευρύτερη περιοχή της Αργολίδας ο θάνατος του Πάνου Λιαλιάτση,...

Λύγισε στα τελευταία λεπτά ο Παναργειακός από τον Αστέρα Τρίπολης Β’ (βίντεο με τα 5 γκολ)

Αστέρας Τρίπολης Β’ – Παναργειακός 3-2 Με δύο γκολ που δέχθηκε στο 86' και στο 87', ο Παναργειακός έχασε τη νίκη μέσα από τα χέρια...

Αποχαιρετισμός στον Πάνο Λιαλιάτση (του Γιώργου Κόνδη)

Αποχαιρετισμός στον Πάνο Λιαλιάτση (του Γιώργου Κόνδη) Γυρίζω σε Σένα Μεγάλε Φίλε της νιότης μου που έθρεψες τις ημέρες μου με πόνο και ελπίδα. Γυρίζω σε Σένα Μεγάλε Φίλε της...

Φτωχότερη πνευματικά η Αργολίδα με το θάνατο του Πάνου Λιαλιάτση

Φτωχότερη πνευματικά η Αργολίδα με το θάνατο του Πάνου Λιαλιάτση Θλίψη σκόρπισε στο Ναύπλιο και την ευρύτερη περιοχή της Αργολίδας ο θάνατος του Πάνου Λιαλιάτση,...

Ξενάγηση σε πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού στο λιμάνι του Ναυπλίου

Ξενάγηση σε πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού στο Ναύπλιο Υποστηρικτικό πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού τύπου BSAM Seine, βρίσκεται στο λιμάνι του Ναυπλίου από την...

Ξενάγηση σε πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού στο λιμάνι του Ναυπλίου

Ξενάγηση σε πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού στο Ναύπλιο Υποστηρικτικό πλοίο του γαλλικού πολεμικού ναυτικού τύπου BSAM Seine, βρίσκεται στο λιμάνι του Ναυπλίου από την...

Το Κεφαλάρι Άργους γιορτάζει τη Ζωοδόχο Πηγή

Το Κεφαλάρι Άργους γιορτάζει τη Ζωοδόχο Πηγή Η θεομητορική εορτή της Ζωοδόχου Πηγής εορτάζεται με λαμπρότητα στο Κεφαλάρι Άργους. Το βράδυ της παραμονής της εορτής, την...

Ξυλοδαρμός οδηγού λεωφορείου στους Μύλους

Ξυλοδαρμός οδηγού λεωφορείου στους Μύλους Άγριος καυγάς μεταξύ οδηγού λεωφορείου και ατόμων που επέβαιναν σε ΙΧ αυτοκίνητο έγινε μετά τις 11 το πρωί της Τετάρτης...