Διαβούλευση για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο Άργους: Οι θέσεις του Γιάννη Ρουβέλα

Διαβούλευση για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) Άργους

Οι θέσεις για το ΤΠΣ του Γιάννη Π. Ρουβέλα, συνταξιούχου Τοπογράφου Μηχανικού

προς
τον Δήμο Άργους
Επιμελητήριο Αργολίδας
Σύλλογο Μηχανικών Άργους και Τεχνικό Επιμελητήριο
προς τον Τοπικό Τύπο

ΔΗΜΟΣ ΑΡΓΟΥΣ: Ο ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

• -Πέρασαν 40 χρόνια από το 1985, χρονιά που θεσμοθετήθηκε το πρώτο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) Άργους και Νέας Κίου.
• -Παράλληλα την ίδια εποχή έγινε και η μελέτη της Παραλιακής Ζώνης για τον καθορισμό χρήσεων γης και η οποία χρησιμοποιήθηκε για την κατά πολύ μετέπειτα (1999) θεσμοθέτηση των Ζωνών Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ).
• -Το 2010 θεσμοθετήθηκε το νέο ΓΠΣ Άργους στο επίπεδο Καποδιστριακού Δήμου, το οποίο και αναθεωρείται σήμερα από το νέο Τοπικό Χωρικό Σχέδιο (ΤΠΣ) σε επίπεδο πλέον του Νέου Καλλικρατικού Δήμου Άργους.
• -Για κακή μου τύχη συμμετείχα και έζησα από κοντά όλη αυτή την περιπέτεια του σχεδιασμού που ακόμη και μετά από σαράντα χρόνια έχει εκκρεμότητες και δεν μπορεί να θεωρείται απόλυτα ολοκληρωμένος.
• -Σαράντα χρόνια που τάραξαν θα έλεγα την κοινωνική και πολιτική ζωή της πόλης με πολιτικές και κοινωνικές τριβές άλλοτε χτίζοντας και άλλοτε γκρεμίζοντας προσωπικές αλλά και πολιτικές καριέρες.
• -Δεν είναι σκοπός μου να σχολιάσω λεπτομερώς τα όσα συνέβησαν αυτά τα χρόνια γιατί αυτό θα ήθελε πολύ χρόνο και πολύ κόπο και θα αδικούσε το σκοπό για τον οποίο γράφονται αυτές οι γραμμές, στόχος των οποίων είναι, με μερικές προτάσεις να συμμετάσχω στην Διαβούλευση για το ΤΠΣ του Δήμου.
• -Και αυτό γιατί έχω την άποψη, ότι η διαδικτυακή διαβούλευση απλά αποτελεί ένα άλλοθι της πραγματικής διαβούλευσης, όπως γινόταν παλαιότερα, στους Δήμους στα Επιμελητήρια στους συλλόγους και κατά την πρώτη περίοδο του νόμου 1337/1983, ανάλυση και διαβούλευση ακόμη και στις γειτονιές.

χάρτης 1: Ο Καλλικρατικός Δήμος Άργους

ΠΟΛΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ – ΑΞΟΝΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

 ΕΝΤΑΞΕΙΣ – ΑΠΕΝΤΑΞΕΙΣ και ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ

Από τον υπερκείμενο σχεδιασμό και κυρίως τα δύο χωροταξικά Βιομηχανίας και το ταλαιπωρημένο, ψηφισμένο και πολλάκις ακυρωμένο του Τουρισμού, που και αυτό βρισκόταν πρόσφατα σε διαβούλευση για την οποία κανένας δεν ενδιαφέρθηκε τουλάχιστον τοπικά, προκύπτει ότι το Άργος κατά κύριο λόγο θα παραλάβει το σημαντικό τμήμα της Βιομηχανίας – Βιοτεχνίας του Νομού και κατά την παράδοση της πόλης, το εμπόριο.

Μην ξεχνάμε ότι μέχρι πρόσφατα το Αργος ήτανε κέντρο εμπορίου (λιανικού και χονδρικού), όχι μόνο του Νομού, αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας ένα σημαντικό πλεονέκτημα το οποίο κινδυνεύει να το χάσει εάν δεν το έχει χάσει ήδη.

Κύρια αιτία κατά την άποψη μου είναι η έλλειψη οργανωμένων χώρων που θα εξυπηρετούν την σύγχρονη αντίληψη για την ανάπτυξη όλων των ”μη οικιστικών χρήσεων” όπως το εμπόριο, η βιοτεχνία, η αποθήκευση και η διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών κ.λ.π.

Η ανάπτυξη τέτοιων χώρων γίνεται, είτε σε πόλους ανάπτυξης, είτε σε άξονες ανάπτυξης είτε και στα  δύο μαζί.

Στο Αργος σαν βασικούς πόλους ανάπτυξης θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε την Πλατεία , το Παζάρι – Στρατώνες  και την Αρχαία Αγορά και Αρχαίο Θέατρο και σαν άξονες ανάπτυξης το σύμπλεγμα των οδών που οδηγούν εκεί και μάλιστα σε μικρή απόσταση γύρω από αυτούς.

Επίσης  ανεξέλεγκτα και εντελώς ανοργάνωτα δευτερευόντως, λειτουργούν σαν άξονες ανάπτυξης οι βασικοί οδικοί άξονες που οδηγούν στην πόλη από Κόρινθο, Ναύπλιο και Τρίπολη.

Είναι γεγονός ότι με το νέο ΤΠΣ γίνεται προσπάθεια να οργανωθούν οι χώροι αυτοί απλά θα ήθελα να κάνω μερικές προτάσεις για την συμπλήρωση τους και την  καλύτερη οργάνωση τους.

Σχηματοποιημένες οι προτάσεις για τους άξονες ανάπτυξης φαίνονται στον χάρτη 2

  • ο άξονας ανάπτυξης (1): γέφυρα Κουτσοποδίου μέχρι την οδό Τριπόλεως όπως φαίνεται στο χάρτη.
  • ο άξονας ανάπτυξης (2): από τον άγιο Βασίλειο μέχρι το τέλος του οικισμού Δαλαμανάρας
  • ο άξονας ανάπτυξης (3): ο άξονας της οδού Τριπόλεως από την Αρχαία Αγορά μέχρι την ζώνη προστασίας 4α κοντά στον Ερασίνο
  • ο άξονας ανάπτυξης (4): ο άξονας της οδού Νέας Κίου από την αρχή της Καρπετοπούλου μέχρι την παραλία της Νέας Κίου.
  • ο άξονας ανάπτυξης (5): νέος προτεινόμενος άξονας στο νότιο τμήμα της επέκτασης με ικανό πλάτος πάνω από 20 μ και ικανό πλάτος πρασιών στην εκατέρωθεν πολεοδόμηση π.χ. 6 μ ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν παρόδιες χρήσεις.
  • ο άξονας ανάπτυξης (6): ήταν ο προτεινόμενος από το ΓΠΣ 1985 και την αντίστοιχη Πολεοδομική Μελέτη ο οποίος όμως σε πολλά σημεία αναθεωρήθηκε κατά το αρχικό πλάτος των 20 μ, σε πολλά σημεία και εξ αναγκαιότητας λόγω ρυμοτόμησης κτιρίων κ.λ.π.

-Είναι σαφές ότι όλοι οι άξονες ανάπτυξης διέρχονται είτε μέσα, είτε πλάι σε πολεοδομούμενες είτε προς πολεοδόμηση περιοχές και σε νέες από την παρούσα πρόταση περιοχές όπως:

  • η επέκταση όπως προβλεπότανε του νοτίου τμήματος, μέχρι τον περιφερειακό, εκεί που ολοκληρώνεται η πόλη προς Νότο
  • η ένταξη σε περιοχή χονδρεμπορίου της περιοχής Δυτικά  της Νέας Κίου έκτασης 250 στρ περίπου που απεντάσσεται, σύμφωνα με το 2ο Σενάριο, από την Ζώνη προστασίας 4α.
  • η πρόταση για την πολεοδόμηση σε βάθος ενός οικοδομικού τετραγώνου στην Δαλαμανάρα, και από τις δύο πλευρές της Εθνικής οδού με ενσωμάτωση κατά την χρήση και της Ζώνης Απαλλοτρίωσης της Σιδηροδρομικής γραμμής.

-Ένας άλλος ανασταλτικός παράγοντας σήμερα είναι ότι όλοι αυτοί οι αναπτυξιακοί άξονες ευρίσκονται πάνω στο δευτερεύον εθνικό δίκτυο κατά κύριο λόγο και στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο Άργους Νέας Κίου, με αποτέλεσμα να δυσκολεύεται η ίδρυση επιχειρήσεων λόγω των απαιτούμενων συνδέσεων, πράγμα το οποίο πρέπει να μελετηθεί κατάλληλα κατά την πολεοδόμηση των περιοχών αυτών (ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ-ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ-ΧΟΝΔΡΕΜΠΟΡΙΟ κ.λ.π) είτε με εσωτερικούς των περιοχών παράδρομους είτε με οιονδήποτε άλλο τρόπο.

χάρτης 2: Πόλοι και άξονες ανάπτυξης

Δύο ακόμη σοβαρά προβλήματα είναι οι σιδηροδρομικές γραμμές και ο Ξεριάς.

  • Και τα δύο είναι ζητήματα σοβαρών πολιτικών αποφάσεων από το Δήμο την Περιφέρεια και από την Πολιτεία γενικότερα λόγω υψηλού κόστους, αλλά είναι και θέματα κινητοποιήσεων ιδιαίτερα από τους πολίτες της ανατολικής υποβαθμισμένης περιοχής του Άργους (Νέος Κόσμος, Τσαμαϊικα Σιδ. Σταθμός μέχρι τον κόμβο του Αγ. Βασιλείου).
  • Η απομάκρυνση της ΣΙΔ. γραμμής στη θέση της Εναλλακτικής χάραξης που είχε προταθεί από το ΓΠΣ του 2010 και είχε συζητηθεί και με τον ΟΣΕ θα διευκόλυνε σημαντικά την εξυγίανση και ανάπτυξη όχι μόνο του Άργους στις συγκεκριμένες περιοχές αλλά ακόμη περισσότερο και της Δαλαμανάρας όπως φαίνεται και στον παραπάνω χάρτη.
  • ίσως δε να υλοποιούσε κατά ένα τμήμα κατά το οποίο συμπίπτει, και τον 50μετρο περιφερειακό δρόμο (esplanade) του Καποδιστριακού σχεδίου μετά από διακόσια χρόνια (1831-2031).

Ο Ξεριάς

-Ένα ανάθεμα της πόλης που παραμένει έτσι με σχέδια ακόμη και για την εκτροπή του πριν από σαράντα χρόνια, αλλά και προτάσεις πιο ρεαλιστικές για διευθέτηση και εγκιβωτισμό της κοίτης από κουβέντες που θυμάμαι να γινόντουσαν στην τότε υπερβολικά ζωντανή και θορυβώδη πλατεία του Αγ. Πέτρου με τον τότε Δήμαρχο Γ. Πειρούνη.

Είμαι από αυτούς που μαζί με τον αείμνηστο Κώστα Βρέτο είχαμε προτείνει τον σταδιακό εγκιβωτισμό της κοίτης με προϋπολογισμούς για 150 με 200 μέτρα τον χρόνο .

-το συνολικό μήκος της κοίτης ανάμεσα στις δύο γέφυρες που είναι 2400μ θα είχε εγκιβωτισθεί σε 15 το πολύ χρόνια.

Το ίδιο προτείνω και σήμερα και για ένα παραπάνω λόγο για να τιμήσω την μνήμη του

σ. Κώστα Βρέτου για την ενασχόληση του με τον Δήμο και τα Δημοτικά πράγματα αλλά και για την εν γένει προσφορά του στην Πόλη.

-Ο εγκιβωτισμός της κοίτης που σήμερα καταλαμβάνει κοντά στα 145 στρ με μία κοίτη 30 το πολύ μέτρων θα καταλάμβανε μία έκταση 72 στρ και θα απελευθέρωνε  έκταση πάνω από 70 στρ κατά πολύ χρήσιμη για την εξυγίανση και αναβάθμιση  των παραπάνω περιοχών.

-Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος της έκτασης των 70 στρ σε επίπεδο πόλης, απλά αναφέρω ότι το πάρκο πόλης στο νότιο τμήμα, είναι συνολικά 43 στρ και αυτό που θα αποκτηθεί από το δήμο τελικά θα είναι πολύ μικρότερης έκτασης.

Η οδική παράκαμψη της πόλης – Ανατολικός Παρακαμπτήριος

Δεν έχω να προτείνω τίποτα διαφορετικό από την προτεινόμενη λύση του ΓΠΣ 2010 με δύο παρατηρήσεις.

Να μην ξεχνάμε και την σύνδεση του παρακαμπτηρίου με τον κόμβο Κουτσοποδίου (Μαλαχιά)  (χάρτης 2)- που μας συνδέει με την Τρίπολη-  και επιπλέον πιστεύω ότι η παράκαμψη συν το υπόλοιπο τμήμα μέχρι τα Δερβενάκια πρέπει να ενταχθούν στο Δευτερεύον Εθνικό Δίκτυο γιατί ουσιαστικά πρόκειται για μετατόπιση του υπάρχοντος Δευτερεύοντος Εθνικού Δικτύου ανατολικότερα.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ, ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ, ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ, ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΧΟΝΔΡΕΜΠΟΡΙΟ

Πριν διατυπωθεί η οποιαδήποτε άποψη για τον χώρο η τους Χώρους που υπάρχουν η πρέπει να ανεβρεθούν για την εξυπηρέτηση των παραπάνω χρήσεων, πρέπει να δούμε τι γίνεται με τις υπάρχουσες κατά κύριο λόγο ”ασύμβατες χρήσεις ” μέσα στα όρια των ΖΟΕ και του μέχρι τώρα υφιστάμενο ΓΠΣ του 2010.

Η κατ’ αρχήν πρόταση του ΤΠΣ για διατήρηση των νομίμως υφιστάμενων χρήσεων χωρίς να τίθεται κανένα θέμα απομάκρυνσης τους είναι ένα θετικό βήμα.

Όμως αρκεί μόνο αυτό το οποίο βεβαίως είναι το βασικότερο  αλλά δεν λύνει τελείως το πρόβλημα εάν δεν εξασφαλισθεί και ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση, η όποια επέκταση αναλόγως της περιοχής που βρίσκεται η επιχείρηση και σύμφωνα πάντα με τους ισχύοντες νόμους σύμφωνα με τους οποίους :

Επέκταση δραστηριότητας  ” νοείται κάθε επαύξηση, μετά την αρχική εγκατάσταση και λειτουργία της δραστηριότητας της εγκατεστημένης ισχύος του μηχανολογικού εξοπλισμού ή προσθήκη κτιριακών εγκαταστάσεων ή αλλαγή ή συμπλήρωση της δραστηριότητας, που πραγματοποιείται μέσα στο γήπεδο όπου λειτουργεί η εγκατάσταση ή σε όμορο του.”

Εκσυγχρονισμός δραστηριότητας ” νοείται η αντικατάσταση ή συμπλήρωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, των κτιριακών εγκαταστάσεων και η αλλαγή ή συμπλήρωση της δραστηριότητας.”

Βεβαίως και πρέπει να συζητηθεί το μέγεθος της επέκτασης μίας δραστηριότητας, ειδικά εάν ευρίσκεται μέσα σε ευαίσθητες περιβαλλοντικά περιοχές.

θεωρείται αυτονόητο ότι ο εκσυγχρονισμός είναι απαραίτητη προϋπόθεση.

Προσοχή να μην καταδικάσουμε πάλι σε μαρασμό υπάρχουσες δυναμικές δραστηριότητες!!!!!!

Οι νέες προτάσεις του ΤΠΣ βασιζόμενες και αναδιαμορφώνοντας μερικώς τις προτάσεις των ΖΟΕ και του ΓΠΣ 2010 διαμορφώνουν συνολικά τέσσερις περιοχές των παραπάνω δραστηριοτήτων

Για την μέση και χαμηλή όχληση, το Βόρειο τμήμα (οδός προς Κόρινθο) 1400 στρ και το Νότιο τμήμα (οδός προς Νέα Κίο) 1800 στρ συνολικά 3200 στρ

Για το χονδρεμπόριο, το Ανατολικό τμήμα (οδός προς Ναύπλιο) 670 στρ, το Νότιο τμήμα (οδός προς Τρίπολη) 990 στρ και το νέο προτεινόμενο τμήμα Δυτικά της Κίου 350 στρ συνολικά 2010 στρ.

Η μέση και χαμηλή όχληση έχει  πάρα πολλές αλληλοκαλυπτόμενες χρήσεις με το χονδρεμπόριο που μας βοηθούν στην σωστή οργάνωση κατά την πολεοδόμηση των αξόνων ανάπτυξης που προαναφέραμε.

Τα 3200 στρ για μέση και χαμηλή όχληση και τα 2000 στρ για χονδρεμπόριο αποτελούν την αναγκαία και ικανοποιητική έκταση για αυτές τις χρήσεις, η είναι πάρα πολλά.

Η απάντηση εξαρτάται ή θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον η περιοχή του Δήμου (δυτικό τμήμα του Νομού) απορροφήσει ή στην συνέχεια συγκεντρώσει της Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις μέσα σε οργανωμένους και πολεοδομημένους υποδοχείς, όπως προβλέπεται από τον υπερκείμενο σχεδιασμό.

Και από το χωροταξικό της Βιομηχανίας και από το χωροταξικό του Τουρισμού το Ανατολικό τμήμα του Νομού θα παραλάβει κατά κύριο λόγο τις τουριστικές χρήσεις και το Δυτικό τμήμα του Νομού (Δήμος Άργους) κατά κύριο λόγο τις Βιομηχανικές – Βιοτεχνικές χρήσεις.

Επομένως πέραν των παραπάνω εκτάσεων, όπως προβλέπεται και από το ΤΠΣ, Αναζητείται θέση για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου κατηγορίας Α1,  μεγέθους  τουλάχιστον 300 στρεμμάτων σε περιοχή σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του υπερκείμενου σχεδιασμού, ήτοι βορειοανατολικά της ΠΕ Αργολίδας σε εγγύτητα με την Ε.Ο. Αθήνας – Τρίπολης.

Συμφωνώ απολύτως για την θέση, την οποία και έχω γενικά περιγράψει από την Ανάλυση του ΣΧΟΟΑΠ Λυρκείας, διαφωνώ όμως ως προς το μέγεθος το οποίο θεωρώ πάρα πολύ μικρό.

Και αυτό επειδή από το χωροταξικό της Βιομηχανίας ο Νομός μας και εξ αντικειμένου ο Δήμος  μας προορίζεται και σαν περιοχή Επέκτασης της Βιομηχανίας όπως Φαίνεται και από τον αντίστοιχο χάρτη του Χωροταξικού της Βιομηχανίας: 

  • Με βαθύ κίτρινο είναι οι περιοχές ποιοτικής αναβάθμισης (μητροπολιτικό κέντρο)
  • Με μωβ είναι οι περιοχές εντατικοποίησης  (Κόρινθος – Πάτρα) και
  • Με κόκκινο χρώμα οι περιοχές επέκτασης (Αργολίδα – Ηλεία – Μεσσηνία)

Με δεδομένο ότι η περιοχή εντατικοποίησης της Κορίνθου βρίσκεται κοντά στα όρια κορεσμού,πολύ σύντομα θα αναζητηθούν περιοχές επέκτασης και σε σχέση με την εγγύτητα στο Μητροπολιτικό Κέντρο.

Και αυτή τη φορά πιστεύω ότι πρέπει να ήμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι!!!!!.

Η έκταση που προτείνεται στον επόμενο χάρτη 3 στην περιοχή Στέρνας – Μαλανδρενίου συνολικής έκτασης 2000 στρ μου φαίνεται αρκετά μικρή όταν:

Στο ΤΠΣ της Τρίπολης λόγω και της επιτυχίας της ΒΙΠΕ της Τρίπολης προτείνονται για ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ – ΒΙΟΤΕΧΝΙΑ δύο νέες περιοχές 3000 στρ εκάστη δηλαδή συνολικά 6000 στρ .

Την στιγμή κατά την οποία από το χωροταξικό της Βιομηχανίας δεν προβλέπεται καν ο νομός και η περιοχή σαν περιοχή επέκτασης της Βιομηχανίας.

Πιστεύω ότι το συγκεκριμένο ζήτημα χρειάζεται περισσότερη προσοχή και περισσότερες προτάσεις

Πιο πολύ και από την πλευρά του Επιμελητηρίου Αργολίδας, γιατί γνωρίζω και ως τεχνικός σύμβουλος του Επιμελητηρίου για πολλά χρόνια, μέχρι πρόσφατα, πως υπάρχει αναζήτηση χώρου και αγωνία για την σωστότερη οργάνωση όχι μόνο του νέου αλλά και των υπαρχόντων χώρων βόρεια και νότια της πόλης.

χάρτης 3 Η προτεινόμενη για περιοχή ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ – ΒΙΟΤΕΧΝΙΑΣ-ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ και ΔΙΑΝΟΜΗΣ

περισσότερα θα έχουμε να πούμε και να προτείνουμε, σχετικά με την διαχείριση της έκτασης, μετά την ανάρτηση και διαβούλευση των προτάσεων της μελετητικής ομάδας.

ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ

Και τώρα ερχόμαστε στα δύσκολα.

έχουμε τρεις επιλογές

  • Να διατηρηθεί ο υπάρχων δρόμος του πρωτεύοντος επαρχιακού δικτύου.
  • Να προχωρήσουμε στην παράκαμψη που προτείνεται από το ΤΠΣ (Μεγάλη Παράκαμψη)
  • Να επιλέξουμε την ενδιάμεση προτεινόμενη, λύση (Μικρή Παράκαμψη)

Πριν όμως δούμε αυτές τις λύσεις πρέπει πρώτα να δούμε εν συντομία την ιστορία του παραλιακού μετώπου και των δύο μεγάλων υγροβιότοπων που  τεκμηριωμένα τα δύο οικοσυστήματα περιγράφονται και οριοθετούνται στην Γεωαρχαιολογική μελέτη του Eberhard Zangger που έγινε για λογαριασμού του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Αθηνών σχετικά με την Αρχαία Τίρυνθα.

πολύ σύντομα η ιστορία των Βιοτόπων είναι η εξής

  • πριν από 18000 χρόνια από σήμερα το Αργολικό Πεδίο και συνεπώς και η ακτογραμμή εξετείνετο  10 χλμ νοτιότερα έφθανε δηλαδή περίπου στην ισοβαθή των 50 μ κοντά στα έλη του Παραλίου Άστρους.
  • Στην συνέχεια ,λόγω γεωλογικών μεταβολών , ανεβαίνοντας η στάθμη της θάλασσας μέχρι της αρχές της εποχής της χαλκοκρατίας ( 3200 π.Χ.) ,σταμάτησε να ανεβαίνει σε απόσταση 4,70 χλμ. ανάντι της σημερινής ακτογραμμής
  • Κατά την απόσυρση στη συνέχεια της θάλασσας στην σημερινή περίπου θέση της ακτογραμμής, ένα φυσικό φράγμα στην δυτική όχθη δημιουργεί την Λίμνη της Λέρνης (βάλτος-ρουμάνι) μία λίμνη γλυκού νερού πιθανόν και από την συνεχή ροή επί εκατοντάδες χρόνια του Ερασίνου Ποταμού στην Λίμνη.
  • Εκεί ιστορικά πρέπει να εξελίσσεται και ο μύθος του Ηρακλή με την Λερναία Ύδρα .
  • Στην απέναντι όχθη του Αργολικού κόλπου δημιουργούνται διάφορα τέλματα βάλτοι, όπου και κάπου μετά τους Ελληνιστικούς χρόνους και έπειτα από μικρές γεωλογικές μεταβολές , οριστικοποιείται η ακτογραμμή στη θέση που βρίσκεται μέχρι σήμερα χωρίς σημαντικές μεταβολές και δημιουργείται κατ αυτόν τον τρόπο το οικοσύστημα του υδροβιότοπου των Καλυβίων, ένα έλος υφάλμυρο . ”

Τι έχει απομείνει σήμερα από τους παραπάνω βιότοπους;

από τον βιότοπο των Καλυβίων ελάχιστα, κάτι καλαμιώνες στα ριζά του λόφου του προφήτη Ηλία, τα βούρλα στην περιοχή Κούρτη, η πύλη της Ξηράς στο Ναύπλιο που μαρτυρά μέχρι που έφθανε αυτό το έλος και το παραλιακό τμήμα του εναπομείναντος βιότοπου κάτω από την επαρχιακή οδό, το οποίο χρησιμοποιείται και ως ενδιαίτημα και ενδιάμεσος τόπος ξεκούρασης των αποδημητικών .

από τον βιότοπο της Λίμνης Λέρνης (Βάλτος – Ρουμάνι)  εάν εξαιρέσουμε το παραλιακό μέτωπο σε βάθος 200 έως και 400 μ που λόγω και της κατά κόρον αυθαίρετης δόμησης έχει ουσιαστικά καταστραφεί, κατά το υπόλοιπο μεγάλο τμήμα του έχει διασωθεί αρκετά.

Αυτά για τους βιότοπους που δεν ξέρω εάν ενδιαφέρει κανέναν σήμερα πλην ελαχίστων.

Οι βιότοποι αυτοί σήμερα προστατεύονται είτε από το ΓΠΣ Άργους 2010 είτε από της ΖΟΕ

(4α, 5 και 5α). Το ΤΠΣ εισηγείται την κατάργηση της ΖΟΕ 5α ως εξαιρετικά υποβαθμισμένης και εκτιμήθηκε ότι δεν υπάρχει λόγος προστασίας της με τους όρους της ΖΟΕ.

Επανερχόμενοι στους δρόμους παράκαμψης, είμαι αντίθετος στην μεγάλη παράκαμψη γιατί:  ο λόγος ότι περνάει κατά ένα μήκος περίπου 2500 μ μέσα από περιοχή υψηλής προστασίας ΖΟΕ 4α.

Δεν πιστεύω ότι μπορεί να τύχει της οποιαδήποτε περιβαλλοντικής αδειοδότησης ,αλλά ακόμη και αν τύχει πάλι θα εξακολουθώ να είμαι αντίθετος  γιατί ένας δρόμος πρωτεύοντος επαρχιακού δικτύου με εύρος κατάληψης τουλάχιστον 15 μ θα ”στραγγαλίσει” και θα διακόψει την συνέχεια λειτουργίας του βιότοπου.

  • θα απαιτηθεί κατασκευασθεί μία γέφυρα πάνω των 100 μ για την γεφύρωση του Ινάχου που με σημερινά οικονομικά δεδομένα είναι αδύνατον να χρηματοδοτηθεί.
  • θα απαιτηθεί μία δεύτερη, μικρή βεβαίως γέφυρα, για την γεφύρωση του Ερασίνου
  • και βέβαια θα απαιτηθεί ένα μεγάλο κόστος της υποδομής για την διέλευση μέσα από τον Βάλτο
  • Επιλέγουμε τη διατύπωση εκτιμήσεων “πιστευτών σεναρίων”  είναι η πρόταση του ΤΠΣ και το παραπάνω σενάριο δεν είναι καθόλου ”πιστευτό”.
  • γιατί προτείνεται η μικρή παράκαμψη

όπως φαίνεται στον παρακάτω χάρτη 4,

αρχίζει από τους Μύλους, περνάει πάνω από τον Αλμυρό, πάνω από τον οριοθετημένο οικισμό του Τημενίου, την καινούργια γέφυρα του Ερασίνου την γέφυρα της Κίου, στον Πελαργό περνάει ακριβώς πίσω από τις νέες περιοχές Β κατοικίας και καταλήγει είτε στα όρια του Δήμου εφόσον δεν μπορούμε να χωροθετήσουμε σε άλλο Δήμο είτε συνεχίζοντας φθάνουμε μπροστά στο κτίριο της Ένωσης και καταλήγουμε να περάσουμε από την επίσης καινούργια γέφυρα του Ραμαντάνη .

Τέλος επειδή η προξενούμενη βλάβη στους βιότοπους αθροίζεται στην άκρη τους στην έτσι και αλλιώς προξενούμενη η προξενηθείσα βλάβη από την εγκατάσταση των χρήσεων Β κατοικίας και άλλων.

χάρτης 4 Μεγάλη παράκαμψη παραλιακού μετώπου και Μικρή παράκαμψη

παραμένουμε σε αυτά περιμένοντας τις οριστικές προτάσεις του ΤΠΣ.

ΤΟ ΝΕΡΟ ΥΔΡΕΥΣΗ – ΑΡΔΕΥΣΗ

Τώρα μπαίνω σε ξένα χωράφια.

Ο σύλλογος Γεωπόνων και άλλοι αγροτικοί φορείς διοργάνωσαν μία καθόλα αξιόλογη παρουσίαση του προβλήματος στο Επιμελητήριο Αργολίδας για το παραπάνω θέμα.

Ήταν μία ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ διαβούλευση η οποία πρέπει να συνεχισθεί και να βοηθηθεί και από άλλους φορείς ,συλλόγους Μηχανικών, Τεχνικό Επιμελητήριο, Δήμους  κ.λ.π.

Την παρακολούθησα με ενδιαφέρον προς το παρόν δεν έχω να προσθέσω τίποτα περισσότερο εκτός από ένα σχόλιο σε μία δημοσίευση για την παραλιακή που είχα δημοσιεύσει εάν θυμάμαι καλά πρέπει να ήτανε το 2006.

Και επί τη ευκαιρία φίλε Λάμπρο Γεωργούλη δεν ήτανε πρώτα τα γεωτρύπανα αλλά Η ΔΕΗ και η ευκολία άντλησης.

είχε γραφτεί τότε

”Η αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων είναι εγκληματική και όλοι κλείνουμε τα μάτια μας μπροστά στην πραγματικότητα που κατατάσσει τον νόμο μας ανάμεσα στους πρώτους νομούς της χώρας σε καρκινοπάθειες.

Η αλόγιστη χρήση νιτρικών και όχι μόνο λιπασμάτων και οι συνέπειες που έχει στον υπόγειο υδροφορέα είναι εγκληματική.

Όλο και πιο λίγοι κάτοικοι του Αργολικού πεδίου πίνουν νερό από την βρύση.

 Η υφαλμύρωση και αναμενόμενη ερημοποίηση εάν δεν ληφθούν πολύ περισσότερα μέτρα θα είναι ότι χειρότερο κληρονομήσουμε στην επόμενη γενιά.

Τέλος η εντατική μονοκαλλιέργεια είναι και αυτή εγκληματική και σαν εντατική αλλά και σαν μονοκαλλιέργεια και οι συνέπιες της θα είναι τραγικές και όλοι το γνωρίζουμε.

Η τεχνολογία μπορεί να μπαίνει και μπαίνει στην υπηρεσία του Ανθρώπου αλλά το ΜΕΤΡΟ ΧΑΘΗΚΕ .

Από τότε που ο Δαναός έμαθε στους Αργείους να ανοίγουν πηγάδια και να αντλούν το νερό και μέχρι το 1950 οι υπόγειοι υδάτινες αποθήκες νερού ήτανε γεμάτες.

Και μετά ήρθε η ΔΕΗ

Ποιος λογικός άνθρωπος θα αμφισβητήσει ότι η ζωή του ανθρώπου άλλαξε κατά πολύ προς το καλύτερο.

Όμως ταυτόχρονα μπήκε στη ζωή μας, στη θέση του γαϊδάρου που γύριζε τις ‘’κουτσούμπες’’ όλη μέρα για να ποτιστεί το μποστάνι, ένα διαβολεμένο μοτεράκι στην αρχή, μία πομόνα αργότερα μετά οι γεωτρήσεις 50μ, 100 μ, 200 μ, 300 μ και πάει λέγοντας για μια σταγόνα νερό.

Ότι είχε αποθηκεύσει η φύση σε εκατομμύρια χρόνια το καταναλώσαμε σε λιγότερο από 50 χρόνια.

Χάθηκε ΤΟ ΜΕΤΡΟ

Ασφαλώς και δεν φταίει η τεχνολογία χάσαμε το μέτρο και αυτό πρέπει να ξαναβρούμε σύντομα και δυστυχώς ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΧΡΟΝΟ.

Αν φταίει το σύστημα και τρόπος παραγωγής των υλικών αγαθών, οι παραγωγικές σχέσεις πρέπει αφού το κατανοήσουμε να τα αλλάξουμε αλλά αυτό απαιτεί μακρύ δρόμο..

Για να μην κινδυνολογώ όμως, όλες οι ενδείξεις λένε ότι δεν φτάσαμε ακόμη ‘’στον πάτο του βαρελιού’’ για αυτό και κάθε συζήτηση και μάλιστα σε τέτοια θέματα είναι όχι απλώς χρήσιμη αλλά θα έλεγα απαραίτητη. 

Ο ‘Άνθρωπος στα στάδια της εξέλιξης του κατά τα τελευταία 2 εκ χρόνια από τον ικανό άνθρωπο (Homo Habilis), στον όρθιο άνθρωπο (Homo Erectus) , στον εργαζόμενο άνθρωπο (Homo Ergaster) , στον σοφό άνθρωπο (Homo Sapiens) και στον σημερινό άνθρωπο (Homo SapiensSapiens) δεν μένει παρά να αποδείξει μόνο τον τελευταίο του χαρακτηρισμό, ότι δεν είναι απλά το κυρίαρχο πρωτεύον θηλαστικό πάνω στην οικόσφαιρα αλλά  ότι ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΟΦΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ.”

χάρτης 5 καταβόθρες και πηγές

Ο παραπάνω χάρτης 5 δείχνει την πολυπλοκότητα των υδάτινων πόρων της περιοχής μας.

τα νερά από κλειστές υδρολογικές λεκάνες στην Αρκαδία από τη Λίμνη Τάκα μέχρι την Κανδήλα και το ”Αργόν πεδίον”” της Νεστάνης στο υψόμετρο 600-650μ,

από την κλειστή υδρολογική Λεκάνη της Αλέας – Σκοτεινής στα 600μ υψόμετρο και την κλειστή υδρολογική λεκάνη της Στυμφαλίας στο ίδιο υψόμετρο, μέσα από καταβόθρες και ”μυστικές” διαδρομές μετά από ένα ταξίδι 7-10 ημερών όπως λένε οι ειδικοί καταλήγουν στις πηγές της ανατολικής όχθης του Αργολικού Κόλπου.

Ανάβαλος, Κιβέρι, Λέρνη, Κρόϊ η Αμυμώνη και Κεφαλάρι είναι οι αποδέκτες για χιλιάδες χρόνια τώρα αυτών των νερών .

Το μόνο που ξέρουμε είναι από πού εισέρχονται στον υπόγειο υδροφόρο και που εξέρχονται, και εξ αυτού προκύπτει ότι τα μόνα σημεία που μπορούμε να προστατεύουμε είναι οι είσοδοι στις καταβόθρες και οι έξοδοι στις πηγές.

Στο ΤΠΣ Τρίπολης αναφέρονται μερικά γενικά μέτρα προστασίας των ποταμών προς τις καταβόθρες και καθαρισμός των καταβοθρών.

Αλλά νομίζω ότι το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για αυτό πέφτει σε μας τους Αργολιδείς παρά στους Αρκάδες η τους Κορίνθιους για την Στυμφαλία , που η όποια φημολογούμενη υφαρπαγή υδάτων θα είναι καταστροφική για τις πηγές που τροφοδοτούνται από εκεί (Κιβέρι και Κρόϊ).

Επίσης η φημολογούμενη υφαρπαγή του νερού του Κεφαλόβρυσου της Φρουσιούνας για τις ανάγκες μικρού υδροηλεκτρικού σταθμού στο Πλατάνι – Γαλατά έστω και κατά την χειμερινή περίοδο πρέπει να αποφευχθεί.

Δεν γνωρίζω και δεν μπορώ να προτείνω περισσότερα μέτρα προστασίας πέραν των πηγών Λέρνη Αμυμώνη από βόθρους, νεκροταφείο κ.λπ.

οι γνωρίζοντες πάντως ας προτείνουν τώρα γιατί καλό είναι να θεσμοθετηθούν με το ΤΠΣ.

ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ

θα τελειώσω τις αναφορές στο ΤΠΣ και στα γενικότερα ζητήματα του Δήμου με μία αναφορά στις ανεμογεννήτριες  που πρόκειται να εγκατασταθούν στο Αρτεμίσιο.

Ένα έγκλημα εκ προμελέτης που θα ”ξεκοιλιάσει” σκοπίμως μόνο για τα κέρδη των  ολίγων που θα τις εγκαταστήσουν, ένα όμορφο μυθικό βουνό .

Δεν υπάρχει θετικό ισοζύγιο σε αυτό το περιβαλλοντικό έγκλημα που γίνεται με τον πιο ανεξέλεγκτο.

Να μην αναφερθώ στο κέρδος από το κόστος ενέργειας που μας έλεγαν ότι θα έχουμε από τον ήλιο και τον αέρα που είναι δωρεάν και άλλα παραμύθια.

Τριπλασιάστηκε το κόστος ενέργειας για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και ακόμη δεν ξέρουμε που θα φθάσει.

Επιχειρήσεις έκλεισαν στην πρόσφατη κρίση ενέργειας και νοικοκυριά έφθασαν σχεδόν στην κατάρρευση – και από την ανάλγητη στάση των εταιριών – κάνοντας διακανονισμούς ακόμη και για 100 ευρώ.

Αλλά να ήτανε μόνο αυτό.

Η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος με την εγκατάσταση (δεκάδες κυβικά μπετόν για τις βάσεις) και τη διάνοιξη δρόμων για να περάσουν αυτές οι τεράστιες κατασκευές  είναι ανυπολόγιστη.

Εύκολα μπορεί κανείς να το διαπιστώσει βλέποντας στην διπλανή εικόνα το εύρος της καταστροφής

Πρόκειται για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών στο Λύρκειο όρος.

  • η έγκριση δόθηκε εδώ και κάποια χρόνια από ντόπιο Υπουργό,
  • η Επένδυση εάν θυμάμαι καλά ήτανε για 40 εκ., εκ των οποίων τα 20 εκ. ήταν δωρεάν επιχορήγηση για την δημιουργία, εδώ κρατάμε την αναπνοή μας, μιας (1) θέσης εργασίας.
  • Ενδιαφέρον έχουν τα 20 εκ δωρεάν επιχορήγηση.
  •  Τα οποία θα μπορούσαν να δοθούν σαν δωρεάν επιχορήγηση στο Επιμελητήριο  π.χ. για την απαλλοτρίωση των 2000 στρ που απαιτούνται για την κατασκευή μας Ζώνης Βιομηχανίας στην Στέρνα .
  •  Δεν ξέρω τι θα εισέπραττε σήμερα το Επιμελητήριο σε ένα τέτοιο αίτημα το οποίο θα συνδεότανε με την δημιουργία εκατοντάδων θέσεων εργασίας

Δεν αναφέρομαι καθόλου στο θέμα μας περιοχής natura που είναι χαρακτηρισμένη σαν ζώνη προστασίας της ορνιθοπανίδας ( χρυσαετοί, φιδαετοί και Μπούφοι πάρα πολλοί Μπούφοι).

Είχα στο μυαλό μου να προτείνω να επεκταθεί η περιοχή natura και στο Φαρμακά ένα βουνό πλούσιο σε πανίδα και χλωρίδα ακόμη και σε βότανα, εξ ου και Φαρμακάς, και στο

Μαλαδένι αλλά δεν πρόκειται να το κάνω γιατί μόλις οι εταιρίες παραγωγής δούνε τέτοιες

περιοχές ”προστατευόμενες” πάνε τρέχοντας.

χάρτης 6: Οι Ανεμογεννήτριες Λυρκείου και Αρτεμισίου

Κλείνω με την ”πορτίτσα”  η τις ”πορτίτσες” που όπως  φαίνεται και στο χάρτη 6 ήταν το πέρασμα του τροχήλατου δρόμου της Κλίμακας που κατασκεύασαν οι Σπαρτιάτες.

και που μαζί με το Μυκηναϊκό φράγμα για την εκτροπή του μεγάλου ρέματος στο Ραμαντάνη είναι δύο από τα πολλά μεγάλα τεχνικά έργα μας αρχαιότητας στην περιοχή μας.

 

Αργος Νοέμβρης 2024

Γιάννης Π Ρουβέλας
συνταξιούχος τοπογράφος μηχανικός
Μελετητής Πολεοδομικών Μελετών

για τις περιβαλλοντικές εκτιμήσεις

Άκης Ρουβέλας
περιβαλλοντολόγος μελετητής
Msc – Phd Πανεπιστημίου Αιγαίου

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Επιτυχημένο, με εκατοντάδες συμμετοχές το “Artemisio Mountain Running” στην Καρυά

Επιτυχημένο για μια ακόμα χρονιά το "Artemisio Mountain Running" στην Καρυά Αργολίδας Ένας ακόμα υπέροχος αγώνας ορεινού τρεξίματος Artemisio Mountain Running διεξήχθη την Κυριακή 1/12/2024...

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου Στις 3 Δεκεμβρίου η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη του Νεομάρτυρα Αγίου Αγγελή του...

Ήττα του Παναργειακού από την Καλαμάτα (βίντεο)

Παναργειακός-Καλαμάτα 0-1 Φωτογραφίες: Δημήτρης Ευσταθιάδης Την ήττα από την Καλαμάτα με 0-1 γνώρισε στο ΔΑΚ Άργους ο Παναργειακός για την 11η αγωνιστική στον νότιο όμιλο της...

Επιτυχημένο, με εκατοντάδες συμμετοχές το “Artemisio Mountain Running” στην Καρυά

Επιτυχημένο για μια ακόμα χρονιά το "Artemisio Mountain Running" στην Καρυά Αργολίδας Ένας ακόμα υπέροχος αγώνας ορεινού τρεξίματος Artemisio Mountain Running διεξήχθη την Κυριακή 1/12/2024...

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου Στις 3 Δεκεμβρίου η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη του Νεομάρτυρα Αγίου Αγγελή του...

Ήττα του Παναργειακού από την Καλαμάτα (βίντεο)

Παναργειακός-Καλαμάτα 0-1 Φωτογραφίες: Δημήτρης Ευσταθιάδης Την ήττα από την Καλαμάτα με 0-1 γνώρισε στο ΔΑΚ Άργους ο Παναργειακός για την 11η αγωνιστική στον νότιο όμιλο της...

Με μεγάλη συμμετοχή το διήμερο δράσεων στην Κρύα Βρύση Αργολίδας

Ευχαριστήριο του Πολιτιστικού Συλλόγου Κρύας Βρύσης Αργολίδας "Ο Κτενιάς" Ο Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Φίλων Κρύας Βρύσης «Ο Κτενιάς», διοργάνωσε ένα διήμερο δράσεων στην ευρύτερη...

Με μεγάλη συμμετοχή το διήμερο δράσεων στην Κρύα Βρύση Αργολίδας

Ευχαριστήριο του Πολιτιστικού Συλλόγου Κρύας Βρύσης Αργολίδας "Ο Κτενιάς" Ο Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Φίλων Κρύας Βρύσης «Ο Κτενιάς», διοργάνωσε ένα διήμερο δράσεων στην ευρύτερη...

“Νέα Εποχή”: “Eπιβεβαιώνεται ότι η Δημοτική Αρχή του κ. Ορφανού δεν μπορεί να διοικήσει”

Ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης Ναυπλιέων "Νέα Εποχή" (με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Μάκαρη) Μείναμε έκπληκτοι από τον τρόπο με τον οποίο προσπαθεί η Δημοτική Αρχή του...

Τοπικό ποδόσφαιρο Αργολίδας: Τα αποτελέσματα, οι βαθμολογίες

Τοπικό ποδόσφαιρο Αργολίδας: Τα αποτελέσματα Οι αγώνες της 10ης αγωνιστικής στην Α1 κατηγορία Αργολίδας και της 6ης αγωνιστικής στους δύο ομίλους της Α2 κατηγορίας έγιναν...

Πρόσφατα θέματα

Πρόσφατα θέματα

Η Αγία Βαρβάρα εορτάζεται στο ναό του Αγίου Σπυρίδωνα στο Ναύπλιο

Η Αγία Βαρβάρα εορτάζεται στο ναό του Αγίου Σπυρίδωνα...

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου...

Παρουσίαση στην Αθήνα του βιβλίου του Γιάννη Ρούσου “Ρίζες”

Οι εκδόσεος "Λέμβος" σας προσκαλούν το Σάββατο 7 Δεκεμβρίου,...

Ήττα του Παναργειακού από την Καλαμάτα (βίντεο)

Παναργειακός-Καλαμάτα 0-1 Φωτογραφίες: Δημήτρης Ευσταθιάδης Την ήττα από την Καλαμάτα με...

Πέθανε ο θρυλικός Ρουμάνος τερματοφύλακας Χέλμουτ Ντουκαντάμ

Ο παλαίμαχος Ρουμάνος τερματοφύλακας, Χέλμουτ Ντουκαντάμ, άφησε την τελευταία του πνοή...