Το 5ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου, με αφορμή τον εορτασμό στις 6 Μαρτίου της Πανελλήνιας ημέρας κατά της βίας στο σχολείο, διοργάνωσε από τις 6 έως τις 10 Μαρτίου δράσεις, συζητήσεις και εκδηλώσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα βίας και σχολικού εκφοβισμού.
Ορισμός του Σχολικού Εκφοβισμού: Μέσα από τα αποτελέσματα των ερευνών ορίζεται ότι: «Ένας μαθητής γίνεται αντικείμενο εκφοβισμού ή θυματοποιείται, όταν υποβάλλεται, κατ’ επανάληψη και κατ’ εξακολούθηση, σε αρνητικές ενέργειες από έναν ή περισσότερους άλλους μαθητές» (Olweus 1986, 1991,1993).
Σύμφωνα με τον ορισμό, για να υπάρχει εκφοβιστική συμπεριφορά, τότε τέσσερα στοιχεία πρέπει να συνυπάρχουν:
· Συστηματικότητα με επανάληψη της συγκεκριμένης συμπεριφοράς.
· Σκοπιμότητα και εσκεμμένη πράξη.
· Aνισορροπία δύναμης ως αποτέλεσμα κατάχρησης δύναμης.
· Πρόκληση σωματικής, ψυχολογικής, κοινωνικής ή/και μαθησιακής βλάβης.
Το σχολείο οργάνωσε για το διάστημα 6-10 Μαρτίου 2023 δράσεις προκειμένου οι μαθητές με συστηματικό και οργανωμένο τρόπο να έρθουν σε επαφή με τις θεματικές:
- Αναγνώριση συναισθημάτων και διαχείριση θυμού
- Αναγνώριση και διαχωρισμός εκφοβιστικής συμπεριφοράς από άλλα είδη συγκρούσεων
- Ευαισθητοποίηση και απόκτηση ενσυναίσθησης
- Εντοπισμός πιθανών τρόπων αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού
Οι δράσεις που απασχόλησαν τους μαθητές έτσι ώστε να κατανοήσουν το φαινόμενο ήταν:
1. «Μίλα, μη φοβάσαι», διαδραστική εκδήλωση με τη μορφή του θεάτρου forum. Στ τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός, Φλεβάρη Δέσποινα.
2. Τοποχρονική ανάγνωση, αφήγηση ανάλογων κειμένων και ζωγραφική απεικόνιση με σκοπό τη δημιουργία ομαδικών συνθέσεων. Α, Β, Γ, Δ, Ε, Στ τάξεις, υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Τράκα Αγγελική, Τουρλούκη Γεωργία, Λιακοπούλου Ελένη, Στρατή Νάντια, Κυριακίδης Ιωάννης, Φλεβάρη Δέσποινα, Παπαδημητρίου Βλασία, Τζεβρεντζή Θάλεια, Στραβοκεφάλου Δήμητρα.
3. Εικαστική παρέμβαση στην αυλή του σχολείου συνεργατικά με το 2ο Δημοτικό. Όλες οι τάξεις , υπεύθυνος εκπαιδευτικός Γιαννούλης Ιωάννης.
4. Ψυχοπαιδαγωγικά παιχνίδια:
- «Οι καρδιές της φιλίας», αποδοχή της διαφορετικότητας. Α τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός Τράκα Αγγελική.
- «Τα ζευγαράκια της ηχούς», καλλιέργεια θετικών συναισθημάτων. Β τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός Τουρλούκη Γεωργία.
- «Δώσε την αγάπη όπως δίνεις ένα μήλο», βασισμένο σε κείμενο της Αγγελικής Βαρελά. Βιβλιογραφική προσέγγιση με κατασκευές. Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Στραβοκεφάλου Δήμητρα, Τζεβρεντζή Θάλεια.
- «Δεν θέλω να πάω στο σχολείο σήμερα…», επιπτώσεις του λεκτικού εκφοβισμού, αυτοεκτίμηση. Βασίζεται σε κείμενο του ανθολογίου Α,Β τάξης « Ξ… όπως ξιφίας» της Μαρίας Φραγκιά. Γ τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός Λιακοπούλου Ελένη.
- «Μίλα τώρα», πανελλήνια σχολική δράση οργανωμένη από το «Χαμόγελο του Παιδιού» και το “YouSmile”. Οι μαθητές συζητούν, προβληματίζονται και δημιουργούν πανό με το σύνθημα της καμπάνιας. Δ τάξη, υπεύθυνη εκπαιδευτικός Στρατή Νάντια.
- «Το δέντρο της φιλίας» , διάκριση εκφοβιστικής συμπεριφοράς. Βασισμένο στην «Αστραδενή» της Ευγενίας Φακίνου. Ε τάξη, υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Στραβοκεφάλου Δήμητρα, Τζεβρεντζή Θάλεια (πρόγραμμα της σχολικής βιβλιοθήκης του 5ου)
- «Οι γειτονιές συνεργάζονται», συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων για τη βία με αντίστοιχη τάξη γειτονικού σχολείου. Ε τάξη, υπεύθυνος εκπαιδευτικός Κυριακίδης Ιωάννης
Το σχολείο, οφείλει να ενδυναμώνει τις σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ μαθητή και εκπαιδευτικού, ώστε ενωμένοι να δημιουργήσουν ένα ευχάριστο και ασφαλές σχολικό κλίμα και ήθος, καθώς και θετικά πρότυπα κοινωνικής συμβίωσης και συμπεριφοράς.