Ο δημιουργός των τεράτων του σινεμά (Φρανκενστάιν, Κόμη Δράκουλα κ.ά.) ήταν από την Αργολίδα

του Γιώργου Νικολόπουλου

Ο Γιάννος Πέτρου Πίκουλας γεννήθηκε το 1889 στο Πορτοχέλι της Αργολίδας. Ήταν ο πρώτος Έλληνας που έπαιξε σε ταινίες του Χόλιγουντ, από το 1915 έως το 1925. Όμως, στην ιστορία της 7ης Τέχνης δεν έμεινε γι’ αυτόν το λόγο. Άλλωστε, ήταν απλός κομπάρσος…

Έγινε διάσημος με το νέο του όνομα, Τζακ Πιρς (Jack Pierce), όχι μόνο στους κινηματογραφικούς κύκλους αλλά σε ένα ευρύτερο κοινό, για το γεγονός ότι ως μακιγιέρ κατασκεύασε τα τέρατα των ταινιών τρόμου της δεκαετίας του ’30. Τον Φρανκενστάιν, τον Κόμη Δράκουλα, τον Λυκάνθρωπο, τη Μούμια

 

Ο Γιάννος Πίκουλας το 1902, σε ηλικία 13 ετών έφυγε από την Ερμιονίδα κυνηγώντας το αμερικανικό όνειρο. Όταν έφτασε στην Αμερική, εγκαταστάθηκε στο Χόλιγουντ όπου κατοικούσε ένας θείος του. Δούλεψαν μαζί ως μικροπωλητές, πουλώντας ξηρούς καρπούς.

Όμως, γρήγορα αντιλήφθηκε ότι ο θείος του τον εκμεταλλευόταν και έφυγε από κοντά του. Σε εφηβική ηλικία, μόνος σε μια ξένη χώρα, προσπάθησε να χαράξει τη δική του πορεία έχοντας πάντα ως στόχο του να ασχοληθεί με τα θεάματα. Είχε μαγευτεί από τη λάμψη του κινηματογράφου αλλά και των σπορ.

Αλλάζει το όνομα του από Γιάννος Πίκουλας σε Τζακ Πίκολο ελπίζοντας η αλλαγή επωνύμου να βοηθήσει στην εύρεση εργασίας. Προσπάθησε να παίξει μπέιζμπολ, δοκιμάζοντας ανεπιτυχώς σε μια ημιεπαγγελματική ομάδα στην Καλιφόρνια αφού πέρασε κι από μια μικρή ομάδα του Σικάγο. Στη συνέχεια εργάστηκε σε διάφορους τομείς του κινηματογράφου, μεταξύ του 1910 και του 1920: Aπό διευθυντής μιας μικρής αίθουσας προβολής ταινιών έως και βοηθός εικονολήπτη.

Θέλοντας να γίνει και ηθοποιός, συμμετείχε σε ασήμαντους ρόλους, σε περίπου 10 μικρές παραγωγές. Όμως η μετριότητά του δεν του επέτρεψε να κάνει κάτι περισσότερο.

Αποφάσισε ότι του ταιριάζει καλύτερα πίσω από τις κάμερες. Γοητεύτηκε από τη διαδικασία της μεταμόρφωσης των ηθοποιών και ανέλαβε τις πρώτες του δουλειές ως μακιγιέρ αποδεικνύοντας πως εκεί πράγματι έχει ταλέντο…

Συμμετέχοντας σε ταινίες φρίκης και τρόμου της «Universal», μεταμόρφωνε τους ηθοποιούς σε τέρατα, εντυπωσιάζοντας το κοινό που συνέρρεε στις αίθουσες. Ήταν από τους βασικότερους συντελεστές των μεγάλων εμπορικών επιτυχίων που έφερναν τεράστια κέρδη στα ταμεία. Με τα εντυπωσιακά κέρδη του «Φρανκεστάιν» (12.000.000 δολάρια αν και ο προϋπολογισμός ήταν μόλις 262.000) καθιερώθηκε ο Πιρς στον τομέα του ειδικού κινηματογραφικού μακιγιάζ και η “Universal” γύρισε κι άλλες ταινίες του ίδιου στυλ. Ακολούθησαν η «Μούμια», ο «Γιος του Φρανκενστάιν», η «Μνηστή του Φράνκενστάιν» και ο «Λυκάνθρωπος».

«Ο άνθρωπος με τα μαγικά χέρια που σκορπούν φρίκη» ήταν ο χαρακτηρισμός που τον ακολουθούσε.

Η δουλειά του, λεπτομερής και πολύωρη. Κάθε μέρα χρειαζόταν 4-6 ώρες για να μεταμορφώσει το πρόσωπο του πρωταγωνιστή Μπόρις Καρλόφ σε τέρας (Φρανκενστάιν). Εκτός από τα κλασικά είδη μέικ-απ, χρησιμοποιούσε επίσης βαμβάκι, κερί, κόλλα και πράσινο γράσο. Με λωρίδες από το βαμβάκι βουτηγμένες σε κολλόδιο δημιουργούσε τις φλέβες του τέρατος…

Έως και το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Τζακ Πιρς βασίλευε στο στούντιο ως επικεφαλής του τμήματος μακιγιάζ. Στη συνέχεια όμως, εξαιτίας της συγχώνευσης “Universal” με την “United Artists” έγινε αντικατάσταση πολλών στελεχών. Παράλληλα, οι νέες τεχνικές και τεχνολογίες είχαν θέσει τις μεθόδους του έλληνα μακιγιέρ στο περιθώριο, καθώς θεωρούνταν πια ξεπερασμένες. Ο Τζακ Πιρς απολύθηκε και συνέχισε να εργάζεται σε ταινίες χαμηλού προϋπολογισμού και φυσικά πολύ χαμηλότερου καλλιτεχνικού αποτελέσματος, καθώς και τηλεοπτικές σειρές.

Ο κορυφαίος μακιγιέρ από το Πορτοχέλι πέθανε στις 19 Ιουλίου 1968, σε ηλικία 79 ετών.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του είχε αποσυρθεί από το χώρο και ζούσε απομονωμένος με τη γυναίκα του Μπλανς Κρέηβεν (με την οποία δεν απέκτησαν παιδιά). Στην κηδεία του παραβρέθηκαν μόλις 24 άτομα.

Μετά θάνατον, όλοι τον ξαναθυμήθηκαν. Οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» έγραψαν ότι είχε κερδίσει χιλιάδες δολάρια που είχε επενδύσει σε επικερδείς επιχειρήσεις. Οι τρεις αδελφές του και τα ανήψια του στην Ελλάδα, πληροφορήθηκαν το θάνατό του καθυστερημένα. Οι επαφές τους, από τότε που ο μικρός Γιάννος είχε φύγει, ήταν αραιές και τυπικές.

Σήμερα πολλοί και σημαντικοί καλλιτέχνες του ειδικού μακιγιάζ θεωρούν τον Πιρς ως πρωτοπόρο του είδους, ένα μεγάλο δημιουργό εικόνων της κινηματογραφικής τέχνης. Έχει κατορθώσει να κερδίσει μια θέση στο Πάνθεο της 7ης Τέχνης. Η φήμη του θα ζει μέσα από τις ταινίες του Δράκουλα, του Φρανκενστάιν, της Μούμιας.

 

 

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Γ’ Εθνική: Νίκησε ο Φοίνικας Ν. Επιδαύρου, έχασαν Παναργειακός και Ερμιονίδα

Μία νίκη και δύο ήττες ήταν η συγκομιδή των ομάδων της Αργολίδας την 4η αγωνιστική στον 4ο όμιλο της Γ΄Εθνικής. Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου νίκησε...

Άργος: Τα αποκαλυπτήρια του μνημείου για Έλληνες Εβραίους, Πόντιους, Μικρασιάτες

Τα αποκαλυπτήρια μνημείου, αφιερωμένου στους Έλληνες θύματα του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, της Γενοκτονίας των Ποντίων και της Μικρασιατικής Καταστροφής, έγιναν την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου, στην...

Το βιβλίο των Κόνδη-Olivier παρουσιάστηκε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη “Ο Παλαμήδης”

Με την παρουσία πλήθους κόσμου (ο οποίος δεν χώρεσε στην κεντρική αίθουσα της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Ναυπλίου "Ο Παλαμήδης"), έγινε το βράδυ του Σαββάτου 3...

Γ’ Εθνική: Νίκησε ο Φοίνικας Ν. Επιδαύρου, έχασαν Παναργειακός και Ερμιονίδα

Μία νίκη και δύο ήττες ήταν η συγκομιδή των ομάδων της Αργολίδας την 4η αγωνιστική στον 4ο όμιλο της Γ΄Εθνικής. Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου νίκησε...

Άργος: Τα αποκαλυπτήρια του μνημείου για Έλληνες Εβραίους, Πόντιους, Μικρασιάτες

Τα αποκαλυπτήρια μνημείου, αφιερωμένου στους Έλληνες θύματα του Εβραϊκού Ολοκαυτώματος, της Γενοκτονίας των Ποντίων και της Μικρασιατικής Καταστροφής, έγιναν την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου, στην...

Το βιβλίο των Κόνδη-Olivier παρουσιάστηκε στη Δημόσια Βιβλιοθήκη “Ο Παλαμήδης”

Με την παρουσία πλήθους κόσμου (ο οποίος δεν χώρεσε στην κεντρική αίθουσα της Δημόσιας Βιβλιοθήκης Ναυπλίου "Ο Παλαμήδης"), έγινε το βράδυ του Σαββάτου 3...

Με μεγάλη συμμετοχή η ημερίδα του Νοσοκομείου Αργολίδας για τον καρκίνο του μαστού

Με μεγάλη συμμετοχή έγινε το απόγευμα του Σαββάτου στο ξενοδοχείο "Αμαλία" στο Ναύπλιο, η ημερίδα του Γενικού Νοσοκομείου Αργολίδας-Νοσηλευτικής Μονάδας Άργους με θέμα: "Νεότερα...

Η ταραχώδης ζωή και ο μαρτυρικός θάνατος του Αγίου Αγγελή του Αργείου

Στις 3 Δεκεμβρίου η Εκκλησία εορτάζει τη μνήμη του Νεομάρτυρα Αγίου Αγγελή του Αργείου. Ενός ανθρώπου του οποίου η ζωή δεν ενδείκνυται προς μίμηση...

Οι οθωμανικές κρήνες του Ναυπλίου και οι επιγραφές τους (επιμέλεια: Μ. Βασιλείου)

Η ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΡΗΝΩΝ ΑΠΟ ΟΘΩΜΑΝΟΥΣ ΩΣ  ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΗ ΚΑΙ ΙΕΡΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΟΠΩΣ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΣΤΙΣ ΕΠΙΓΡΑΦΕΣ ΣΩΖΟΜΕΝΩΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΩΝ ΚΡΗΝΩΝ ΣΤΟ ΝΑΥΠΛΙΟ Κρήνη ονομάζεται η κατασκευή ύδρευσης που...

Πρόσφατα θέματα

Πρόσφατα θέματα

Τα αποτελέσματα και οι βαθμολογίες στα τοπικά ποδοσφαίρου της Αργολίδας

Φωτογραφία από το γκολ στον αγώνα Αργοναύτη Νέας Κίου-Ερμή...

Δωρεάν μεταφορά σε συλλαλητήριο στην Πάτρα με το Σύλλογο Πολιτικών Συνταξιούχων Άργους

Την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Πάτρα, ώρα...

Πωλείται αγροτεμάχιο-οικόπεδο 4 στρεμμάτων, οικοδομήσιμο, στο Ανυφί Μιδέας

Πωλείται αγροτεμάχιο-οικόπεδο 4 στρεμμάτων, οικοδομήσιμο, στην περιοχή Ανυφί Μιδέας....

Άργος: Τα αποκαλυπτήρια του μνημείου για Έλληνες Εβραίους, Πόντιους, Μικρασιάτες

Τα αποκαλυπτήρια μνημείου, αφιερωμένου στους Έλληνες θύματα του Εβραϊκού...

Δύο συλλήψεις για κατοχή κάνναβης σε χωριό του Δήμου Επιδαύρου

  Συνελήφθησαν το βράδυ του Σαββάτου 3 Δεκεμβρίου σε κοινότητα...