Τοποθετήθηκαν στο Άργος τα αντίγραφα των αγαλμάτων των “Πολεμιστών του Ριάτσε”

Τα δύο αντίγραφα των γλυπτών που είναι γνωστά ως “Πολεμιστές του Ριάτσε” τοποθετήθηκαν το απόγευμα της Δευτέρας 22 Αυγούστου, στη δυτική πλευρά της πλατείας Δικαστηρίων στο Άργος, δίπλα στην οδό Φείδωνος.

Τα δύο γλυπτά κατασκευάστηκαν σε ιταλικό εργαστήριο έπειτα από παραγγελία του Δήμου Άργους-Μυκηνών.

Τα πρωτότυπα βρέθηκαν σε ναυάγιο το 1972 στο Ριάτσε της Ιταλίας και φιλοξενούνται σήμερα στο Εθνικό Μουσείο της Μεγάλης Ελλάδας στο Ρέτζιο Ντι Καλάμπρια.

Οι αρχαιολόγοι ερίζουν για την προέλευση των αγαλμάτων, για το πού κατασκευάστηκαν και το ποιους απεικονίζουν… Στις βάσεις όπου τοποθετήθηκαν τα αντίγραφα στο Άργος, αναφέρεται ότι “Είναι έργα της σχολής του γλύπτη Αγελάδα στο Άργος”.

Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων στη wikipedia.org:

Tο καλοκαίρι του 1972, μια μέρα μετά τον Δεκαπενταύγουστο, ο ερασιτέχης ψαράς Στεφάνο Μαριοτίνι έκανε κατάδυση 300 μέτρα στα ανοικτά της ακτής, όταν σε βάθος οκτώ μέτρων ανακάλυψε κάτι που έμοιαζε με ανθρώπινο σκέλος. Αμέσως ειδοποίησε δύο συναδέλφους του, και μαζί εντόπισαν τα δύο μπρούντζινα αγάλματα στον πυθμένα της θάλασσας. Ειδοποίησαν τις αρχές, ήρθαν οι καραμπινιέροι και με φουσκωτές συσκευές στις 20 Αυγούστου ανέσυραν τα αρχαιολογικά ευρήματα. Το επόμενο έτος μια ομάδα ερευνητών έψαξε το μέρος αναζητώντας κάποιο ναυάγιο, αλλά βρήκαν μόνο μερικούς μολύβδινους κρίκους και μια μπρούτζινη λαβή μιας ασπίδας.

Αποκατάσταση
Αμέσως μετά την ανέγερση, τα δύο αγάλματα ήταν σε άριστη κατάσταση. Παρότι μπρούντζινα δεν είχαν διαβρωθεί, αλλά λόγω των αιώνων ήταν καλυμμένα από στρώμα φυκιών, μυδιών και στρυδιών,όμως ήταν άριστα διατηρημένα τα σημαντικότατα ευρήματα. Μεταφέρθηκαν αμέσως στη Φλωρεντία, όπου τα υποδέχτηκαν οι πιο φημισμένοι αρχαιολόγοι. Τα έπλυναν, τα γυάλισαν, και μετά από πέντε χρόνια επιμελημένης συντήρησης και ακτινολογικής εξέτασης όλων των επιφανειών μπήκαν για πρώτη φορά στην έκθεση του Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας, και στη συνέχεια στο Ανάκτορο του Κυρηνάλιου, την επίσημη κατοικία του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας στη Ρώμη. Στη συνέχεια μεταφέρθηκαν στην τελική τους θέση στο Εθνικό Μουσείο της Μεγάλης Ελλάδας στο Ρέτζιο Ντι Καλάμπρια.

Περιγραφή
Τα αγάλματα είναι χυτά με την τεχνική του χαμένου κεριού. Προέρχονται από Αθηναϊκό εργαστήριο του 5ου αιώνα π.Χ., ενώ η προέλευση του μετάλλου είναι από το Άργος. Εκτός από χαλκό χρησιμοποιήθηκαν και άλλα υλικά: άργυρος για τα δόντια, ελεφαντόδοντο για τις κόρες των οφθαλμών. Παρά τις ομοιότητες, η μελέτη αποκάλυψε σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο αγαλμάτων, που αποδίδονται σε δύο διαφορετικούς καλλιτέχνες. Οι λεπτομέρειες του σώματος αποδίδονται με κάθε λεπτομέρεια στους μυς, τις φλέβες, και όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης ανατομίας.

Τα δύο αγάλματα που ονομάζονται «ηλικιωμένος» και «έφηβος» ή «Α» και «Β» έχουν και ύψος 2,05 και 1,98 μέτρα αντίστοιχα, πολύ υψηλά για την εποχή τους. Ζυγίζουν 400 kg το ένα. Η κοντραπόστο στάση του σώματος υποδεικνύει ότι κρατούσαν ασπίδα στο αριστερό και σπαθί, δόρυ ή σφενδόνα στο δεξί. Ο ηλικιωμένος φοράει ταινία στα μαλλιά, ενώ ο έφηβος φοράει κράνος στο κεφάλι.

 

Χρονολόγηση
Τα δύο αγάλματα σποδίδονται σε δύο διαφορετικούς καλλιτέχνες. Ο έφηβος χρονολογείται στο 460 π.Χ. και ο ηλικιωμένος στο 430 π.Χ. Ο πρώτος είναι αυστηρού ρυθμού και ο δεύτερος κλασσικού ρυθμού. Αποδίδονται στην σχολή του Πολύκλειτου, ενώ μπορεί και να είναι έργο του Φειδία ή του εργαστηρίου του.

Ερμηνεία

Μετά την ανακάλυψή τους, έχουν αναπτυχθεί διάφορες προτάσεις για την ερμηνεία των εικονιζόμενων προσώπων. Υπάρχει πλέον συμφωνία ότι τα δύο χάλκινα αγάλματα ανήκουν μεταξύ τους και αναπαριστούν μορφές της ελληνικής μυθολογίας. Έχει θεωρηθεί, για παράδειγμα, ότι απεικονίζονται ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης.

Πρόσφατες έρευνες, μετρήσεις και η διαδικασία πειραματικής ανακατασκευής που πραγματοποιήθηκαν από το ερευνητικό πρόγραμμα πολυχρωμίας Liebieghaus (Vinzenz Brinkmann, Ulrike Koch-Brinkmann) με την υποστήριξη του Salvatore Settis και του ιταλικού Υπουργείου Πολιτισμού αποτελούν τη βάση για μια νέα πρόταση ερμηνείας των μορφών.

Στην ημιτελή κορυφή του κεφαλιού του Riace B υπάρχουν ίχνη που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν για την προσάρτηση ενός σκούφου από γούνα αλεπούς (ελληνιστί: αλωπεκίς). Σύμφωνα με τα σωζόμενα ίχνη, το δεξί χέρι κρατούσε ένα όπλο με κοντή λαβή, δηλαδή ένα πολεμικό τσεκούρι. Αν ο Riace B όντως διέθετε ένα τέτοιο αλωπεκί και ένα πολεμικό τσεκούρι, τότε το συμπέρασμα είναι ότι αντιπροσωπεύει έναν θρακικό ήρωα.

Ο μόνος Θρακιώτης ήρωας της ελληνικής μυθολογίας που ξεχωρίζει για τις πολεμικές του ικανότητες είναι ο Εύμολπος, ο γιος του Ποσειδώνα. Στον λεγόμενο Ελευσίνιο πόλεμο απειλεί την Αθήνα και τα στρατεύματα του Ερεχθέα, γιου της Αθηνάς.

Ο Παυσανίας αναφέρει μια ομάδα χάλκινων αγαλμάτων που βρισκόταν στην αθηναϊκή Ακρόπολη και έδειχνε τον Εύμολπο και τον Ερεχθέα λίγο πριν από τη μονομαχία τους. Ίσως αυτή η ομάδα να έχει διατηρηθεί ως πρωτότυπο στους δύο πολεμιστές Riace.

 

 

10 σχόλια

  1. φιλοξένησα έναν φίλο Γάλλο αρχαιολόγο τον χειμώνα και τρολλάραμε απίστευτα, είχε στεναχωρηθεί κιόλας με την εικόνα της πόλης γιατί έχει τρία ποστ ντοκ σχετικά με το Άργος και περίμενε να δει κάτι διαφορετικό, του λέω μην τρελαίνεσαι ρε στο τέλος θα μπούμε στην ουνέσκο με τόση αμορφωσιά, παρά λίγο να μαλώσουμε κιόλας γιατί με θεώρησε αναίσθητη που γελούσα διαρκώς αλλά στο τέλος τα βρήκαμε, τον έβγαλα φωτο να τρώει πιτόγυρο κάτω από το άγαλμα του Ηρακλή και συμφωνήσαμε πως για όλα φταίει ο καπιταλισμός

  2. Τα πομπώδη αγάλματα απαιτούν και το κατάλληλο “πομπώδες” υπόβαθρο. Δεν βρίσκονται τυχαία σε εμβληματικές πλατείες, κτίρια, μουσεία κλπ. Υποδεικνύουν την δύναμη της κοινωνίας στους τομείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, της δικαιοσύνης κλπ. δηλαδή τις δημοκρατικές αξίες που απέκτησε η Δύση σταδιακά. Τα ταπεινά δημόσια κτίρια μιας επαρχιακής πόλης όπως το Άργος όχι απλώς δεν τα αναδεικνύουν, αλλά αποκαλύπτουν έναν μιμητικό “επαρχιωτισμό” και μιαν δυσανάλογη αν όχι κωμική συμβίωση. Μήπως κ.
    Δήμαρχε θα ήταν καλλίτερα να απευθυνθείτε σε σύγχρονους γλύπτες καλλιτέχνες, ντόπιους ή της χώρας μας γενικότερα, ώστε να δημιουργηθεί κάτι πρωτότυπο και συμβατό με τον χώρο της πόλης σας; Οι πλατείες και οι ελεύθεροι χώροι της πόλης σας δεν είναι “παζάρι” γλυπτών άσχετων με τον τόπο και τον χρόνο και τις αξίες που ή ίδια εκπέμπει (αν έχετε κατά νου κάποιες αξίες).

  3. Το Άργος μετατρέπεται σε εκθετήριο αντιγράφων, των οποίων έπεται συνέχεια. Όσο για το σημαντικό υπόβαθρό του αυτό βρίσκεται σε κατάσταση ημιερειπιώδη. Αρχαίο Θέατρο, Αρχαία Αγορά, Κριτήριο, Κάστρο και ο άθλιος δρόμος του, Ασπίδα με το ερείπιο του τουριστικού περιπτέρου. Άσε πια της νεώτερης ιστορίας του για την οποία γράφουν άλλοι. Το πιο ωραίο είναι ότι πουθενά δεν γίνεται οικονομικός απολογισμός για την αναπαραγωγή αυτών των αντιγράφων. Οι Ιταλοί για τους Ριάτσε δεν θα τσέπωσαν κανά διακοσάρι χιλιάδες ευρώ; Και όλα αυτά τα πληρώνουν οι Αργίτες φορολογούμενοι. Πολύ ανοιχτοχέρης ο Δήμος Άργους.!

  4. Τι όμορφα που θα δείχνουν μαζί με τους πωλητές των λουλουδιών και των γλαστρών που τους έχουν δώσει θέση πώλησης ακριβώς από πίσω τους, πάνω στην πλατεία Δικαστηρίων, κάθε Τετάρτη και Σάββατο, δεν λέγεται. Η απόλυτη ομορφιά!

  5. Το πιθανότερο είναι να μην έχουν αυτά τα αγάλματα σχέση με το Άργος. Γιατί να μην έβαζαν του Διομήδηπχ που υπάρχει σε ξένα μουσεία και πρωτεύουσες. Και αν ήθελαν στο κάτω κάτω να πάρουν (για τους δικούς τους λόγους…………) ζευγάρι ας έκαναν παραγγελία τον Κλέοβι και τον Βίτωνα που ήταν ντόπιοι!!!

Σχολιάστε...

Γράψτε το σχόλιό σας
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία σχόλια

Ελπιδοχώρι: μια χαρούμενη νεανική νότα στο Μαλαντρένι

Από το Bella Ciao και το Kalashnjikov του Γκόραν Μπρέγκοβιτς μέχρι τα ελληνικά τραγούδια και τους χορούς, η βραδιά της 24-9-2022 γέμισε από μουσικές,...

Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου κατέκτησε το Σούπερ Καπ Αργολίδας

Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου ήταν ο νικητής στον τελικό του Σούπερ Καπ της ΕΠΣ Αργολίδας που έγινε το βράδυ του Σαββάτου στο ΔΑΚ Άργους....

Τι θα δείτε αν σκανάρετε με το κινητό τις αφίσες σε κάδους του Άργους και του Ναυπλίου…

Ήρθε στο  Άργος και το Ναύπλιο η νέας γενιάς αφίσα με το κοινωνικό μήνυμα «ΕΙΜΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΟΧΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙ». Η χάρτινη αφίσα προβάλλει, μ΄ ένα...

Τα φλαμίνγκο ξεκουράζονται, με φόντο το Μπούρτζι…

Δώδεκα πανέμορφα φλαμίνγκο βρίσκονται τις τελευταίες ημέρες στον υδροβιότοπο Ναυπλίου-Νέας Κίου στην Αργολίδα. Τα αποδημητκά πτηνά μεταναστεύουν αυτή την περίοδο από την Ευρώπη σε πιο...

Πρόσφατα θέματα

Πρόσφατα θέματα

Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου κατέκτησε το Σούπερ Καπ Αργολίδας

Ο Φοίνικας Νέας Επιδαύρου ήταν ο νικητής στον τελικό...

Καθαρισμός από την Π.Ε. Αργολίδας στο δρόμο Πλατάνι-Σκοτεινή-Φρουσιούνα

Στον καθαρισμό του επαρχιακού οδικού δικτύου της ορεινής Αργολίδας...

Α. Πουλάς: Να αναβαθμιστεί το Α’ Λιμενικό Τμήμα Πορτοχελίου

Την αναβάθμιση του Α’ Λιμενικού Τμήματος Πορτοχελίου  ζητά ο...

Προτείνουμε...