Η καλοκαιρινή περίοδος στην Ελλάδα, φέρνει μαζί της σε πολλές περιπτώσεις και ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες. Για κάποιες μέρες, συνήθως κοντά στον Αύγουστο, ξεκινούν οι καύσωνες. Η περίοδος αυτή ωστόσο, είναι και η περίοδος των καλοκαιρινών διακοπών. Μια περίοδος που τα αυτοκίνητά μας καλούνται να καλύψουν αρκετά χιλιόμετρα, συνήθως φορτωμένα, για να μας πάνε εκεί που επιθυμούμαι.
Ένα από τα πράγματα που δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να δούμε την περίοδο των διακοπών μας είναι να ανεβαίνει ο δείκτης της θερμοκρασία και να ανάβει το κόκκινο λαμπάκι. Η υπερθέρμανση όταν ταξιδεύουμε μπορεί να δημιουργήσει πολλά προβλήματα τόσο όσoν αφορά στις διακοπές μας, αλλά και στον ίδιο τον κινητήρα του αυτοκινήτου.
Πώς αποτρέπεται η υπερθέρμανση του κινητήρα
Το δύσκολο έργο της διατήρησης της θερμοκρασίας σε λογικά επίπεδα, το αναλαμβάνει το σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου. Το σύστημα αυτό λειτουργεί με έναν σχετικά απλό τρόπο, κάνοντας χρήση τεσσάρων στοιχείων:
- Του ψυγείο νερού,
- Του αέρα που περνάει μέσα από τις κυψελίδες του ψυγείου
- Του ψυκτικού υγρού (αντιψυκτικού), που μεταφέρει τη θερμότητα στο ψυγείο και
- Του φορτίου θερμότητας που από τα μέταλλα του κινητήρα περνά στο ψυκτικό υγρό.
Για να παραμένει λοιπόν στη σωστή θερμοκρασία ο κινητήρας, η διαδικασία αυτή θα πρέπει να είναι απρόσκοπτη. Υπάρχουν κάποιοι απλοί έλεγχοι που θα πρέπει να εκτελεστούν:
- Αρχικά, θα πρέπει να ελέγχετε τακτικά τους ιμάντες του κινητήρα σας. Άσχετα από το είδος των ιμάντων, μεταφέρουν την κίνηση στην αντλία νερού του συστήματος ψύξης και ενδεχομένως και στο βεντιλατέρ του ψυγείου. Τσεκάρετέ τους λοιπόν για κοψίματα, γδαρσίματα και χαλάρωση της τάνυσής τους.
- Ελέγξτε και καθαρίστε το εμπρόσθιο μέρος του ψυγείου νερού. Όσο περισσότεροι ρύποι και σκουπίδια συσσωρεύονται, τόσο λιγότερος αέρας περνά από μέσα, οπότε η ψύξη του ψυκτικού υγρού δεν γίνεται σωστά. Αν υπάρχει και ψυγείο κλιματισμού, θα πρέπει να καθαριστεί και αυτό.
- Κάντε περιοδικούς ελέγχους της τάπας του ψυγείου νερού. Διατηρεί την πίεση ολόκληρου του συστήματος ψύξης, αποτρέποντας την υπερθέρμανση. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάτε ότι ο έλεγχος θα πρέπει να γίνεται με κρύο κινητήρα, αλλιώς ενδέχεται να πάθετε εγκαύματα
- Ελέγχεται και διατηρείτε πάντα το ψυκτικό υγρό στα ιδανικά επίπεδα. Αν δεν υπάρχει σωστή ποσότητα, το σύστημα υπολειτουργεί και προκύπτει συνήθως υπερθέρμανση.
- Έχετε πάντα μαζί σας ένα δοχείο με ψυκτικό υγρό. Ποτέ δεν ξέρει πότε μπορεί να χρειαστεί.
- Να προσπαθείτε, ιδιαίτερα το καλοκαίρι να οδηγείτε με σταθερές σ.α.λ. και να μην πιέζεται υπερβολικά τον κινητήρα. Όσο πιο πολύ πιέζεται ο κινητήρας, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες υπερθέρμανσης. Ειδικά, όταν επικρατούν ιδιαίτερα υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος.
Τι κάνω σε περίπτωση υπερθέρμανσης
Κατά την οδήγηση θα πρέπει το μάτι του οδηγού να περνά τακτικά από το δείκτη της θερμοκρασίας στον πίνακα οργάνων. Αν η θερμοκρασία του κινητήρα αρχίσει να ξεπερνά το φυσιολογικό επίπεδο, θα πρέπει:
- Να σταματήσουμε το αυτοκίνητο στην άκρη του δρόμου και να το σβήσουμε για να κρυώσει.
- Να ανοίξουμε το καπό για να έρθει σε επαφή ο κινητήρας με περισσότερο αέρα.
- Αφού κρυώσει να τσεκάρουμε τα υγρά του ψυγείου, τους ιμάντες και γενικά, να ψάξουμε για την αιτία της υπερθέρμανσης.
- Αν δεν βρούμε την αιτία και ο κινητήρας συνεχίζει να ανεβάζει θερμοκρασία, σβήνουμε το αυτοκίνητο και καλούμε οδική βοήθεια.
Κάθε πότε θα πρέπει να αλλάζω το ψυκτικό υγρό (αντιψυκτικό) του κινητήρα;
Η συγκεκριμένη ερώτηση, μπορεί να λάβει πολλές απαντήσεις, ανάλογα με τον ποιον ρωτάμε. Στα αυτοκίνητα κάποιον μαρκών αναφέρονται στα τεχνικά εγχειρίδια οι 50.000 χιλιόμετρα, σε άλλα οι 100.000 χιλιόμετρα, σε άλλα οι 200.000 χιλιόμετρα και σε άλλα δεν αναφέρεται απολύτως τίποτα. Τι κάνουμε λοιπόν;
Αρχικά ας το δούμε λογικά. Στα περισσότερα αυτοκίνητα, το ψυκτικό υγρό είναι ένα μείγμα κατά 50% από αντιψυκτικό και κατά 50 % από απεσταγμένο νερό. Η αλήθεια είναι πως το συγκεκριμένο μείγμα θα κρατήσει τον κινητήρα μακριά από τις υπερθερμάνεις για πολλά χρόνια.
Το θέμα είναι ότι και το αντιψυκτικό, όπως και όλα τα χημικά, με την πάροδο του χρόνου χάνει τις ιδιότητές του και γίνεται πιο όξινο. Έτσι, χάνει τις αντισκωρικές του ιδιότητες και σε συνεργασία με την ποσότητα απεσταγμένου νερού, ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα σε οποιοδήποτε σημείο του συστήματος ψύξης του κινητήρα και του συστήματος θέρμανσης του αυτοκινήτου (Το υγρό αυτό ενεργοποιεί και το καλοριφέρ).
Για να είμαστε λοιπόν ασφαλείς θα πρέπει ανά λογικά διαστήματα, συνήθως οι μηχανικοί αναφέρουν τα 2 χρόνια ή τα 50 με 70.000 χιλιόμετρα, να κάνουμε ξέπλυμα και αντικατάσταση του ψυκτικού υγρού.
Το κόστος της συγκεκριμένης διαδικασίας δεν είναι μεγάλο, οπότε το να παραμένουμε στην ασφαλή πλευρά των πραγμάτων είναι η βέλτιστη λύση.
ΠΗΓΕΣ