Στα Δερβενάκια και τον Άγιο Σώστη, στις 26 Ιουλίου 1822 έγινε, ως γνωστόν, η κρισιμότερη μάχη και νίκη των Ελλήνων κατά την Ελληνική Επανάσταση, με την καταστροφή της στρατιάς του Δράμαλη, που ήταν αποτέλεσμα της στρατηγικής μεγαλοφυΐας του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη.
Στον ιστορικό χώρο της μάχης, στον Άγιο Σώστη, κατά τον εορτασμό της εκατονταετηρίδας (1930) του ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους ανεγέρθηκε ο ανδριάντας του Θ. Κολοκοτρώνη, σε εξέχουσα θέση. Το μνημείο είναι έργο του Αθηναίου γλύπτη Γ. Δημητριάδη και εγκαινιάσθηκε στις 26-7-1938.
Το μνημειακό τετράγωνο βάθρο του ανδριάντα του Γέρου του Μοριά έχει κατασκευασθεί από γκρίζο πωρόλιθο και είχε βανδαλισθεί από κάποιους ανεύθυνους. Με γκράφιτι βεβήλωσαν το μοναδικό ιστορικό μνημείο.

Αντί λοιπόν το γκρίζο βάθρο να συντηρηθεί και να αποκατασταθεί η βλάβη του μνημείου, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, από τους αρμόδιους συντηρητές έργων τέχνης, με την άδεια των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, κάποιοι αδαείς και ανεύθυνοι, και όπως πάντα «καλών προθέσεων (!)» αποφάσισαν το εξής: Nα ασπρίσουν την γκρίζα βάση του μνημείου και να τη βάψουν ολόκληρη με λευκό χρώμα!
Στο «άρπα κόλα», κατά το γνωστό «ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσαμε», δημιούργησαν πολύ μεγαλύτερη βλάβη στο ιστορικό, εθνικό αυτό μνημείο.
Έτσι λοιπόν, κατά τον εορτασμό προσεχώς της επετείου της μάχης των Δερβενακίων, που θα γίνει με τη διοργάνωση της Περιφέρειας Πελοποννήσου, την Κυριακή 25 Ιουλίου, οι επίσημοι προσκεκλημένοι θα βρεθούν μπροστά σε ένα κακοποιημένο, ξασπρισμένο μνημείο, που αποτελεί, εκτός των άλλων, και μία πρόκληση για ένα νέο πιθανό βανδαλισμό, με νέα γκράφιτι στο μνημείο.
Μέχρι πότε άραγε στην πατρίδα μας, οι επεμβάσεις στα μνημεία θα είναι στη διάθεση των αναρμόδιων;
Οι υπεύθυνοι θα πρέπει να επιληφθούν άμεσα με τη λήψη μέτρων αποκατάστασης του μνημείου το συντομότερο δυνατόν. Με την Ιστορία και τα μνημεία δεν αυτοσχεδιάζουμε ούτε τα κακοποιούμε με ανευθυνότητα.
Πρέπει να επισημάνουμε επίσης ότι το εντευκτήριο της εκκλησίας του Αγίου Σώζοντα (Αγίου Σώστη), το οποίο υπάγεται στη Μητρόπολη Κορίνθου είναι χρόνια πλήρως εγκαταλελειμμένο και βανδαλισμένο, σε κατάσταση αθλιότητας, σε έναν μοναδικό ιστορικό χώρο. Η λήψη μέτρων είναι αυτονόητη…