Γράφει ο Βασίλης Καλαγκιάς
Από τότε που μπήκε το θέμα του κορονοϊού στη ζωή μας, έχει προκύψει ένα πολύ σημαντικό θέμα: είναι ησχέση του ιού και κάθε άλλου κινδύνου με την δημόσια και την προσωπική υγεία, τη σωματική και την ψυχική.
ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
Τι σημαίνει το να είναι κάποιος/α υγιής; Πώς το αντιλαμβάνεται;
- Είναι για παράδειγμα υγιής, κάποιος πολύ ευχαριστημένος και χαρούμενος με τη ζωή του, που βγαίνει συχνά με τους φίλους του, πίνει μπουκάλια ουίσκι και καπνίζει αρειμανίως;
- Αν ένα παχύσαρκο άτομο δεν έχει κάποιο σοβαρό θέμα υγείας κι έτσι καταναλώνει ποσότητες μη ποιοτικού φαγητού καθημερινά, τότε σημαίνει πως είναι υγιές;
- Ένας έφηβος, που σωματικά σφύζει από υγεία, αλλά οι καθημερινές κοινωνικές του συναναστροφές είναι μόνο με ήρωες βιντεοπαιχνιδιών, είναι πραγματικά υγιής;
- Είναι υγιές ένα υποχόνδριο άτομο, που προκειμένου να «προφυλαχθεί», ζει «μέσα σε γυάλα» και φοράει «πανοπλία» για να βγει από το σπίτι του;
ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ
Τι σημαίνει δημόσια υγεία; Πώς το αντιλαμβάνεται κάποιος;
- Αν αυτός ο πολύ ευχαριστημένος και χαρούμενος με τη ζωή του, που βγαίνει συχνά με τους φίλους του, πίνει μπουκάλια ουίσκι και καπνίζει αρειμανίως, οδηγήσει μετά μεθυσμένος είναι απειλή για τη δημόσια υγεία;
- Αν το παχύσαρκο άτομο, που καταναλώνει ποσότητες μη ποιοτικού φαγητού καθημερινά, πάθει κατάθλιψη από το bullying που θα δεχθεί, αυτό δεν είναι θέμα δημόσιας υγείας;
- Δεν είναι θέμα δημόσιας υγείας αν ο «γκατζετάκιας» έφηβος με τα βιντεοπαιχνίδια αυτοκτονήσει;
- Αν γίνουμε όλοι υποχόνδριοι και φοβόμαστε ακόμα και τον ίσκιο μας, αυτό δεν αποτελεί θέμα δημόσιας υγείας;
Όλες οι παραπάνω περιπτώσεις (και πολλές άλλες) έχουν ένα κοινό σημείο: αποτελούν ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ!
- Ποτέ, κανένα κράτος στον κόσμο δεν επέβαλε σε κάποιον να μην καπνίζει, ή να μην πίνει αλκοόλ για να παραμείνει υγιής.
- Ποτέ, κανένα κράτος στον κόσμο δεν απαγόρεψε τις μη ποιοτικές «παχυντικές» τροφές, προκειμένου να διαφυλάξει την υγεία των παχύσαρκων ατόμων.
- Ποτέ, κανένα κράτος στον κόσμο δεν περιόρισε την χρήση βιντεοπαιχνιδιών, για να αποτρέψει πιθανές ψυχικές διαταραχές από τα εθισμένα σε αυτά άτομα.
Και ξαφνικά, μετά από διαμορφωμένη σχέση αιώνων, οι «δυνατοί» αυτού του κόσμου, με όπλο την επικινδυνότητα ενός ιού, επεμβαίνουν στις προσωπικές επιλογές των «αδυνάτων». Χρησιμοποιούν τον φόβο και την απειλή της θνητότητας των ανθρώπων από έναν αόρατο εχθρό.
Το γεγονός αυτό τους δίνει τη δυνατότητα «να μακραίνουν και να κονταίνουν το σχοινί» όποτε θέλουν: μεγαλύτερη επικινδυνότητα – μεγαλύτερη απειλή – περισσότερος φόβος – περισσότερος έλεγχος. Όσο έχουν το σχοινί ΔΕΝ ΘΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΠΟΤΕ!
Η θνητότητα απειλείται, αιώνες τώρα, από αμέτρητους κινδύνους σε όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ανθρώπου. Από τη στιγμή που γεννιέται ένα μωρό, μέχρι τι στιγμή που θα γίνει παιδί, έφηβος, ενήλικος, απειλείται από διάφορους κινδύνους: ασθένειες, τροχαία, φυσικές καταστροφές, πολέμους.
- Πως μπορούμε να προφυλαχθούμε από αυτούς;
- Ποιος άλλος, πέραν από εμάς έχει το δικαίωμα να μας «προφυλάξει»;
Όταν, λοιπόν, κάτι απειλεί τη ζωή μας, θα πρέπει να έχουμε την κατάλληλη γνώση για να το αντιμετωπίσουμε. Αν γίνει ένας σεισμός, θα μπούμε κάτω από ένα τραπέζι. Όταν οδηγούμε φοράμε ζώνηή κράνος. Μπορούμε να τρώμε υγιεινά και να γυμναζόμαστε για να μειώσουμε την πιθανότητα ενός εμφράγματος σε μεγαλύτερη ηλικία.
Τι γίνεται, όμως, όταν δεν μπορούμε εμείς οι ίδιοι να «μετρήσουμε» το μέγεθος μιας απειλής για την υγεία μας;
Το να μπορείς να κάνεις τις προσωπικές σου επιλογές είναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΓΕΙΑ! Το αν αυτό επηρεάζει και την ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ, χωράει πολλή συζήτηση.