Γράφει ο Βασίλης Καλαγκιάς
Μουσικολόγος – καθηγητής μουσικής
FB: Βασίλης Καλαγκιάς
Ήλιος λαμπερός, χαμογελαστός
Με ζεσταίνει όταν είμαι εκεί
Στο θαλασσινό νερό την Κυριακή
Και τον αγαπώ πάρα πολύ
Αυτό είναι ένα τετράστιχο που έγραψε ο Γιώργος, ένας μαθητής μου 8 χρονών. Χρησιμοποίησε την φαντασία του, «έβαλε» μουσική και έτσι έφτιαξε το δικό του τραγούδι.
Τα παιδιά έχουν εξωπραγματικές ικανότητες στη δημιουργία. Ο Πικάσο έλεγε ότι όλα τα παιδιά γεννιούνται καλλιτέχνες. Το θέμα είναι να παραμείνουν καλλιτέχνες καθώς μεγαλώνουν.
Όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο έχουν την ίδια ιεραρχία θεμάτων: στην κορυφή τα μαθηματικά και οι γλώσσες, μετά οι ανθρωπιστικές επιστήμες και στο τέλος οι τέχνες. Κι ενώ αρχικά τα παιδιά εκφράζονται με όλο τους το σώμα, σταδιακά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν μόνο το ένα μισό του εγκεφάλου τους.
Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι ότι δεν υπάρχουν δημόσια συστήματα εκπαίδευσης πριν από τον 19ο αιώνα. Έτσι, όλα σχεδιάστηκαν για να καλύψουν τις ανάγκες της βιομηχανοποίησης:τα πιο χρήσιμα μαθήματα εύρεσης εργασίας είναι στην κορυφή.
Οπότε οι γονείς οδηγούν τα παιδιά τους στο να μην κάνουν πράγματα που πιθανώς να τους αρέσουν, με την δικαιολογία ότι κάνοντας αυτά δεν θα βρουν δουλειά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα εξαιρετικά ταλαντούχοι, ευφυείς και δημιουργικοί άνθρωποι να σπαταλούνται σε μια ζωή που δεν τους αρέσει κάνοντας πράγματα που ποτέ δεν επέλεξαν.
Πριν από κάποια χρόνια, στις ανεπτυγμένες και σε αρκετές αναπτυσσόμενες χώρες, αν είχες πτυχίο σήμαινε ότι είχες και δουλειά. Τώρα το πτυχίο από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα. Χρειάζεσαι μεταπτυχιακό, διδακτορικό, σεμινάρια. Ένα ατελείωτο κυνήγι ακαδημαϊκής ικανότητας που τελικά δημιουργεί κενούς ανθρώπους και «σκοτώνει» τη δημιουργικότητα.Η δημιουργικότητα σήμερα είναι τόσο σημαντική όσο και ο αλφαβητισμός και πρέπει να αντιμετωπίζουμε και τα δύο με την ίδια τακτική.
Ο μικρός Γιώργος αγαπά τη μουσική!
Ο μικρός Γιώργος θα βγει στην αγορά εργασίας σε 10-15 χρόνια, σ’ έναν κόσμο που αλλάζει μέρα με την ημέρα.
Το πιο σημαντικό του όπλο είναι η δημιουργικότητά του.