Ο μητροπολίτης Νεκτάριος απαντά για την αφίσα – «Ο Χριστός δεν έχει ανάγκη από ροπαλοφόρους υπερασπιστές»

 

Mε κείμενό του, ο μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος, αναφέρεται στο θέμα της αφίσας που απασχόλησε την Αργολίδα και την υπόλοιπη Ελλάδα:

 

“Η αντίδραση σε κάθε «βλάσφημη» εκδήλωση, ταινία, βιβλίο κ.λπ. είναι η καλύτερη διαφήμηση και το έχουν μάθει καλά οι επαγγελματίες της διαφήμησης… Το κακό δεν το διαφημίζουμε” τονίζει μεταξύ άλλων ο μητροπολίτης ενώ για όσους αντέδρασαν ξεπερνώντας τα όρια επισημαίνει: “Πάνω στο σταυρό, αντί να καταραστεί, αντί να ρίξει κεραυνούς, αντί να τιμωρήσει… αγωνιά για τους σταυρωτές Του, τους βλάσφημους, τους ληστές, αγωνιά για όλους μας και ένα ζητά: «Πάτερ, άφες αυτοίς˙ ου γαρ οίδασι τι ποιούσι».

 

Η ανακοίνωση του μητροπολίτη Νεκτάριου

 

«Εν’ άλλο βράδυ τον άκουσα να κλαίει δίπλα.
Χτύπησα την πόρτα και μπήκα. Μου ‘δειξε
πάνω στο κομοδίνο ένα μικρό ξύλινο σταυρό.
“ Είδες, μου λέει, γεννήθηκε η ευσπλαχνία”.
Έσκυψα τότε το κεφάλι κι έκλαψα κι εγώ.
Γιατί θα περνούσαν αιώνες και αιώνες
και δεν θα ‘χαμε να πούμε τίποτε ωραιότερο απ’ αυτό»

(«Η γέννηση». Τάσος Λειβαδίτης)

 

Τούτη τη μέρα που γεννήθηκε η Ευσπλαχνία, που ταυτίζεται με την Αγάπη, βρέθηκαν κάποιοι συμπολίτες μας που επιχείρησαν να την αμαυρώσουν. Αν και λυπήθηκα βαθειά μέσα μου και πόνεσα για αυτά τα νέα παιδιά, δεν θέλησα ούτε να σχολιάσω, ούτε να διαμαρτυρηθώ, ούτε πολύ περισσότερο να «απειλήσω» με αρές και αναθέματα τους δημιουργούς της αφίσας και του «βλάσφημου πάρτυ».

 

Προτιμώ την σιωπή του Χριστού. «Ο δε Ιησούς εσιώπα» μπροστά στο καταιγισμό των κατηγοριών, απειλών, βλασφημιών. Μια σιωπή ισχυρότερη απ’ όλες τις φωνές και βροντές. Αλλά και για έναν ακόμη λόγο. Η αντίδραση σε κάθε «βλάσφημη» εκδήλωση, ταινία, βιβλίο κ.λπ. είναι η καλύτερη διαφήμηση και το έχουν μάθει καλά οι επαγγελματίες της διαφήμησης… Το κακό δεν το διαφημίζουμε. Ο Χριστός δεν ασχολείται με το κακό. Δεν έχει καμιά σχέση μαζί του.

 

Όμως μετά το θόρυβο που ξεσηκώθηκε, ένοιωσα ότι δεν μπορώ να παραμείνω στη σιωπή μου. Γι’ αυτό και καταθέτω κάποιες σκέψεις και κάποια ερωτηματικά, όσο γίνεται πιο νηφάλια, προς τους διοργανωτές του εν λόγω πάρτυ, αλλά και σε εμάς.

 

Δεν τους γνωρίζω προσωπικά, αλλά απ’ ό,τι κατάλαβα και από τη μικρή πληροφόρηση που είχα, πρόκειται για νέα παιδιά, τα οποία, μεταξύ των άλλων, βρήκαν και αυτόν τον τρόπο να εκδηλώσουν την αντίδραση τους στο «κατεστημένο», ίσως και τον πόνο τους, το άγχος τους ή την αγωνία τους μπροστά στα αμείλικτα και επιτακτικά ερωτήματα της ύπαρξης. Βεβαίως, απ’ όσο πληροφορήθηκα, δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται κάτι τέτοιο. Έγινε και το Πάσχα, αλλά έμεινε μεταξύ τους και δεν πήρε τέτοιες διαστάσεις.

 

Κάποιοι χριστιανοί επικαλέστηκαν τα «ανθρώπινα δικαιώματα», το σεβασμό στα πιστεύω του άλλου κ.λπ. κ.λπ. Δεν το κάνω. Όχι γιατί τα αμφισβητώ, αλλά γιατί ως χριστιανός τα θεωρώ πολύ λίγα. Ο Χριστός παραιτήθηκε των «ανθρωπίνων δικαιωμάτων Του», δεν αισθάνθηκε την ανάγκη να απολογηθεί, να απαιτήσει την εφαρμογή των στοιχειωδών δικονομικών μέσων της εποχής Του. Παραδόθηκε εθελούσια και οδηγήθηκε ανυπεράσπιστος στη σφαγή «υπέρ της του κόσμου ζωής και σωτηρίας». Κι έκανε την υπέρβαση.

 

Κι έρχομαι στο ερώτημα.

 

Μου έκανε εντύπωση ότι οι διοργανωτές διάλεξαν αυτή την εκπληκτική σε κάλλος και υψηλής τέχνης εικόνα του Χριστού, που φυλάσεται στο Σινά. Είναι η πιο παλιά εικόνα του Χριστού, που έχει γίνει αντικείμενο θαυμασμού, έρευνας και αναλύσεων, όχι μόνον από θεολόγους αλλά και από καλλιτέχνες, κριτικούς τέχνης και ειδικούς. Μια εικόνα που αποτέλεσε το πρότυπο όλων των άλλων εικόνων του Χριστού. Αναρωτιέμαι λοιπόν: Δεν είδαν αυτή την ομορφιά; Πώς τόλμησαν να την κακοποιήσουν με τόσο βάναυσο τρόπο; Πώς θα μας φαινόταν αν κάποιος κατέστρεφε και αλλοίωνε τις προσωπογραφίες των μεγάλων καλλιτεχνών που φιλοξενούνται στα μεγάλα μουσεία; Εδώ δεν πρόκειται απλώς για κίτς, αλλά για κάτι βαθύτερο, ένδειξη μιας εσωτερικής ερημίας και αδυναμίας να ξεχωρίσουμε την ομορφιά, από την ασχήμια…

 

Όσοι διαβάζετε τούτες τις γραμμές σας καλώ να κοιτάξετε αυτήν την εικόνα. Αφεθείτε για λίγο. Κι έπειτα κρύψτε το αριστερό μάτι του Χριστού. Δείτε μόνο το δεξί. Θα δείτε ένα μάτι συμπόνιας, ευσπλαχνίας, ιλαρότητας, ελέους και αγάπης. Κρύψτε τώρα το δεξί μάτι και δείτε το αριστερό. Ένα μάτι που σου προκαλεί το δέος. Το δέος μπροστά στο μυστήριο, μπροστά στη θεότητα του Χριστού. Κι όμως σ’ αυτό το μάλλον αυστηρό μάτι, όχι τυχαία, το φρύδι είναι σηκωμένο, έτοιμο για να ακούσει μ’ ενδιαφέρον τον άνθρωπο. Ένας συνδυασμός δέους αλλά και αγάπης. Φοβάμαι ότι αυτό το βλέμμα του δέους και της απέραντης αγάπης, οι διοργανωτές, όπως και οι περισσότεροι από μας δεν το αντέχουμε.

 

Ό,τι έγινε ήταν μια αντίδραση και μια επίθεση στην Αγάπη του Χριστού. Αυτή την Αγάπη δεν την αντέχουμε. Ναι, δεν αντέχεται η Αγάπη. Μας βολεύουν τα… ρόζ αισθηματάκια, που διαρκούν «όσο κρατάει ένας καφές» αλλά όχι η «κραταιά ως θάνατος αγάπη».

 

Βλέπω πολλούς χριστιανούς σε παρόμοιες περιπτώσεις να εξανίστανται, άλλοι να ανησυχούν, άλλοι να αγχώνονται, άλλοι να καλούν «στ’ άρματα» για να υπερασπίσουν το Χριστό. Κατανοώ τη δικαιολογημένη αντίδραση, δε μπορώ όμως να συμφωνήσω με «σταυροφορικές» μεθόδους. Ο Χριστός δεν έχει ανάγκη από ροπαλοφόρους υπερασπιστές. Στη σύλληψη Του επιτίμησε τον απόστολο Πέτρο. «Βάλε την μάχαιραν εις την θήκην»…

 

Οι όποιες «βλασφημίες» προς το πρόσωπο Του, δεν Τον αγγίζουν. Ξέρει πολύ καλά από βλαστήμιες, από φτύσιμο, από χαστούκια, από ραπίσματα, από καρφιά, από ξύδι, από χολή, από λόγχες. Ο Χριστός, όπως έλεγε ο Pascal, βρίσκεται στη Γεθσημανή και αγωνιά ως το τέλος του κόσμου. Το πάθος Του έχει διπλή όψη. Πάσχει πάνω στο σταυρό και πάσχει από δύο ομάδες. Πάσχει από εχθρούς και φίλους.

 

Πάσχει από την αδυναμία του κόσμου να Τον κατανοήσει. Πάσχει από τα παιδιά Του, που δεν Τον κατανοούν, πάσχει και από τα άλλα παιδιά Του, που τον αρνούνται, γιατί και αυτοί δεν Τον κατανοούν.

 

Πάνω στο σταυρό, αντί να καταραστεί, αντί να ρίξει κεραυνούς, αντί να τιμωρήσει… αγωνιά για τους σταυρωτές Του, τους βλάσφημους, τους ληστές, αγωνιά για όλους μας και ένα ζητά: «Πάτερ, άφες αυτοίς˙ ου γαρ οίδασι τι ποιούσι». Μια κραυγή αγωνίας που ακούγεται ως και σήμερα και θα ακούγεται έως το τέλος του κόσμου.

 

Αδελφοί,

 

«Μή ταρασσέσθω υμών ή καρδία, μηδέ δειλιάτω». Και τούτο γιατί «γεννήθηκε η Ευσπλαχνία».
Πέρασαν και θα περάσουν αιώνες και αιώνες «και δεν θα ’χουμε να πούμε τίποτα ωραιότερο απ’ αυτό».

 

Με ευχές για Χριστούγεννα ελπίδας

Ο Αργολίδος Νεκτάριος

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Διαβάστε ακόμη

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός – Νίκησε την Ένωση Ερμιονίδας

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός Ένα ακόμη τρόπαιο πρόσθεσε στη συλλογή του ο Παναργειακός… Λίγες ημέρες μετά το Πρωτάθλημα του 3ου ομίλου της Γ΄Εθνικής, η ομάδα...

Η δολοφονία που έγραψε ιστορία (1/5/1976, δολοφονία Αλέκου Παναγούλη) – Γράφει ο Τόλης Κοΐνης

1/5/1976 δολοφονία Αλέκου Παναγούλη Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στα γραφεία της Τοπικής του ΠΑΣΟΚ στο Ναύπλιο (ήταν ακόμα στην οδό Θεσσαλονίκης). «Σκοτώσανε τον Παναγούλη» «Να απαντήσουμε...

Απεργιακή κινητοποίηση για την Πρωτομαγιά στο Ναύπλιο

Απεργιακή κινητοποίηση για την Πρωτομαγιά στο Ναύπλιο Απεργιακή συγκέντρωση για την Εργατική Πρωτομαγιά έκαναν το πρωί της Μ. Τετάρτης 1η Μάη στο Ναύπλιο σωματεία της...

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός – Νίκησε την Ένωση Ερμιονίδας

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός Ένα ακόμη τρόπαιο πρόσθεσε στη συλλογή του ο Παναργειακός… Λίγες ημέρες μετά το Πρωτάθλημα του 3ου ομίλου της Γ΄Εθνικής, η ομάδα...

Η δολοφονία που έγραψε ιστορία (1/5/1976, δολοφονία Αλέκου Παναγούλη) – Γράφει ο Τόλης Κοΐνης

1/5/1976 δολοφονία Αλέκου Παναγούλη Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στα γραφεία της Τοπικής του ΠΑΣΟΚ στο Ναύπλιο (ήταν ακόμα στην οδό Θεσσαλονίκης). «Σκοτώσανε τον Παναγούλη» «Να απαντήσουμε...

Απεργιακή κινητοποίηση για την Πρωτομαγιά στο Ναύπλιο

Απεργιακή κινητοποίηση για την Πρωτομαγιά στο Ναύπλιο Απεργιακή συγκέντρωση για την Εργατική Πρωτομαγιά έκαναν το πρωί της Μ. Τετάρτης 1η Μάη στο Ναύπλιο σωματεία της...

Διάλυση της εργολαβίας για το έργο του κόμβου Μυκηνών – Τι λέει η “Νέα Πελοπόννησος”

Διάλυση της εργολαβίας για το έργο του κόμβου Μυκηνών Στην Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, ο περιφερειακός σύμβουλος της «Νέας Πελοποννήσου» Θεόδωρος Οικονόμου...

Διάλυση της εργολαβίας για το έργο του κόμβου Μυκηνών – Τι λέει η “Νέα Πελοπόννησος”

Διάλυση της εργολαβίας για το έργο του κόμβου Μυκηνών Στην Ειδική Συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου Πελοποννήσου, ο περιφερειακός σύμβουλος της «Νέας Πελοποννήσου» Θεόδωρος Οικονόμου...

Το πρόγραμμα του εορτασμού του Αγίου Πέτρου στο Άργος

Το πρόγραμμα του εορτασμού του Αγίου Πέτρου στο Άργος Ο Δήμος Άργους-Μυκηνών και οκαθεδρικός ιερός ναός Αγίου Πέτρου, σας προσκαλούν να παρευρεθείτε στον εορτασμό του...

Σοκ για τους παραγωγούς: Σχεδόν στο 1/3 της περσινής τιμής η συνδεδεμένη ενίσχυση για χυμοποίηση πορτοκαλιών

συνδεδεμένη ενίσχυση για χυμοποίηση πορτοκαλιών Πολύ μικρότερη από τα περσινή είναι η τιμή της συνδεδεμένης ενίσχυσης του ΟΠΕΚΕΠΕ για τα πορτοκάλια προς χυμοποίηση προκαλώντας αγανάκτηση...

Πρόσφατα θέματα

Πρόσφατα θέματα

2 Μαΐου: Ποιοι γιορτάζουν – Κάποια γεγονότα σαν σήμερα

2 Μαΐου: γεγονότα σαν σήμερα Εικόνες: O ελληνικός στρατός αποβιβάζεται...

Ποδοσφαιριστής του Παναργειακού έκανε στο γήπεδο πρόταση γάμου (βίντεο)

Παίκτης του Παναργειακού έκανε στο γήπεδο πρόταση γάμου Ο...

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός – Νίκησε την Ένωση Ερμιονίδας

Και Κυπελλούχος Αργολίδας ο Παναργειακός Ένα ακόμη τρόπαιο πρόσθεσε στη...

Ζητείται κυρία για φύλαξη δύο παιδιών 9 ετών στο Ναύπλιο

Ζητείται κυρία για φύλαξη δύο παιδιών 9 ετών στο...

Το Μαλαντρένι Άργους θα γιορτάσει τον “Μάη Θανάση”

Το Μαλαντρένι Άργους θα γιοτάσει τη μνήμη της ανακομιδής...

Η ΔΗΜΑΣ Α.Ε.Β.Ε. αναζητά μηχανολόγο μηχανικό

Η ΔΗΜΑΣ Α.Ε.Β.Ε., εταιρεία με ηγετική θέση στον κλάδο της...