Δεν έγινε στο φαρμακείο Βοναφίν η ταρίχευση του Καποδίστρια

594 Likes
35 Shares
3 Comments

 

Τις τελευταίες ημέρες, λόγω της πώλησης του τόπου όπου στεγάστηκε το πρώτο φαρμακείο στο Ναύπλιο, αναφέρθηκε ότι εκεί ταριχεύθηκε ο Ιωάννης Καποδίστριας. Άλλωστε αυτό αναγράφει και η μαρμάρινη πινακίδα που βρίσκεται στην πρόσοψη του κτιρίου.

 

Αυτό όμως δεν ισχύει με βάση τα ιστορικά έγγραφα. Ο αρχαιολόγος Χρήστος Πιτερός, στις 29 Σεπτεμβρίου 2012, στην εφημερίδα «ΤΑ ΑΡΓΟΛΙΚΑ» (φύλλο 212), αναφερόταν τόσο στην ιστορία του κτιρίου όσο και στο σημείο που έγινε η ταρίχευση.

 

Σύμφωνα με τον κ. Πιτερό:

Το πρώτο φαρμακείο “Ο Σωτήρ” του Β. Βοναφίν στεγαζόταν στο μεγάλο δρόμο, δίπλα από το πρώτο γυμνάσιο, το σημερινό δημαρχείο. Αρχικά, το φαρμακείο στεγαζόταν σε παλιότερη μη σωζόμενη διώροφη οικία. Η υπάρχουσα νεοκλασσική οικία χτίστηκε περίπου γύρω στα 1880. Τον Β. Βοναφίν στην συνέχεια διαδέχτηκε στο φαρμακείο ο ανηψιός του Α. Κάτσικας και κατά την τελευταία περίοδο το φαρμακείο λειτούργησε ως το 1972 από την Ε. Γουζούαση.

 

Στο χώρο που λειτούργησε το πρώτο φαρμακείο της Ελλάδας από τον Βοναφίν, λειτούργησε ως το 1972 το φαρμακείο της Ε. Γουζουάση. Ωστόσο, η υπάρχουσα νεοκλασσική οικία χτίστηκε περίπου γύρω στα 1880.

 

Κατά τη δεκαετία του 1980 στην πρόσοψη του νεοκλασικού κτιρίου τοποθετήθηκε, από τον πρόεδρο του Συλλόγου Παλαμήδης, Τ. Τούμπα, μαρμάρινη επιγραφή με το εξής κείμενο: “Το πρώτο φαρμακείον της Ελλάδος 1828-1972. Ιδρυτής Βονιφάτιος Βοναφίν. Εδώ εταριχεύθη ο Α΄ Κυβερνήτης της Ελλάδος Καποδίστριας την 28/09/1831”.

 

 

Ο Χρήστος Πιτερός αναφέρεται στη νεκροψία και την ταρίχευση του Κυβερνήτη την επόμενη μέρα της δολοφονίας του:

 

Ο Βονιφάτιος Βοναφίν

Η νεκροψία έγινε από επιτροπή γιατρών, έπειτα από δύο ώρες περίπου από τη δολοφονία. Την επόμενη, στις 28 Σεπτεμβρίου προσκλήθηκε ξανά επιτροπή γιατρών που την αποτελούσαν οι, Σπ. Καρβελάς, Ν. Μαράτος, Δομ. Μαλδίνης, Π. Ζεγκίνης, Ανδρ. Παπαδόπουλος – Βρεττός και Ιακ. Θεοφιλάς καθώς και ο φαρμακοποιός Βονιφάτσιο Βοναφίν, ο οποίος είχε ιδρύσει από το 1828 το πρώτο φαρμακείο στην Ελλάδα, στο Ναύπλιο, και ήταν ο αρμόδιος για την ταρίχευση.

 

Τα σπλάχνα του Κυβερνήτη αφαιρέθηκαν από το σώμα, τοποθετήθηκαν σε πολυτελή θήκη και τάφηκαν κάτω από το Άγιο Βήμα του Ναού του Αγίου Σπυρίδωνα.

 

Για τον χώρο που ταρίχευσε ο Β. Βοναφίν τη σορό του Καποδίστρια δεν υπάρχουν ιστορικές αμφιβολίες και περιθώρια αμφισβήτησης. Όπως προκύπτει από τη Γενική Εφημερίδα της Κυβέρνησης όπου έχουν δημοσιευθεί όλα τα σχετικά με τη δολοφονία του Καποδίστρια, αλλά και από την “Ναυπλία” του Μ. Λαμπρυνίδη (1875, σελ. 292):

 

“O νεκρός του Ι. Καποδίστρια μετεκομίσθη ευλαβώς εκ του ναού του Αγίου Σπυρίδωνος εις το ανάκτορο αυτού, συνοδευόμενος υπό πλήθους λαού ολοφυρομένου επί τη απωλεία και καταρωμένου τους αυτουργούς˙ εκεί δε μετά την αυτοψία εταριχεύθη υπό του φαρμακοποιού Β. Βοναφίν και απετέθη εις την αίθουσαν της υποδοχής (του Κυβερνείου), όπου ο λαός συνέρεε και καθισπάζετο τα πόδια αυτού”.

 

Φωτογραφία του Κυβερνείου, το 1907

 

Τα πράγματα για την ταρίχευση είναι ξεκάθαρα. Η ταρίχευση έγινε στο Κυβερνείο που βρισκόταν στο μικρό πάρκο δυτικά της πλατείας Τριών Ναυάρχων, στο χώρο που έχει ανεγερθεί το άγαλμα του Όθωνα.

 

Η κηδεία του Κυβερνήτη έγινε 18 Οκτωβρίου 1831. Στη συνέχεια η σορός του τοποθετήθηκε στο αριστερό του Ιερού Βήματος του Αγίου Γεωργίου και στις 28 Μαρτίου 1832 ο αδελφός του Αυγουστίνος Καποδίστριας τη μετέφερε με πλοίο στην Κέρκυρα, όπου τάφηκε στο Μοναστήρι της Παναγίας μέσα στην πόλη.

 

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι και ο φαρμακοποιός Θ. Κωστούρος στην μυθιστορηματική βιογραφία του για τον Βοναφίν (Θ. Κωστούρος, Βονιφάτιος Βοναφίν, Ανάπλι 1979) αναφέρει σαφώς ότι μετά τη δολοφονία “ο Μέγας Νεκρός, ανάμεσα σε γόους και ολοφυρμούς του πλήθους, μεταφέρθηκε στο Κυβερνείο, όπου οι γιατροί Παπαδόπουλος, Μαράτος, Τράϊμπερ, έκαναν τη νεκροψία …και κατόπιν ο Β. Βοναφίν ανάλαβε … την ταρίχευση του αδικοσκοτωμένου Κυβερνήτη”.

 

Είναι καιρός το Ίδρυμα Ι. Καποδίστρια να απομακρύνει από το πρώτο Φαρμακείο, το συντομότερο δυνατόν, την επιγραφή αυτή με την λανθασμένη πληροφόρηση για την ταρίχευση του Καποδίστρια και να τοποθετήσει νέα, υπεύθυνα τεκμηριωμένη, σύμφωνα με την ιστορική πραγματικότητα.

 

 

 

3 Σχόλια
  • Ανώνυμος 8 Νοεμβρίου 2017

    Γιατί να το κρύψουμε άλλωστε, ο πολιούχος του Ναυπλίου είναι ο άγιο-Μαμωνάς. Μεγάλη η χάρη του !

    0

    0
  • Τι ΤΑΙΠΕΔ και αηδίες, εκκλησία... εγγύηση! 7 Νοεμβρίου 2017

    Ρε γατάκια αριστεροί! Τι ΤΑΙΠΕΔ και αηδίες! Αυτοί μάλιστα!
    πούλησαν φύκια για μεταξωτές κορδέλες..

    0

    0
  • Ανώνυμος 7 Νοεμβρίου 2017

    Τώρα μας τα λέτε αυτά? Που πληρώσαμε ως Δήμος 585.000 ευρώ στις εκκλησίες για να το αγοράσουμε το κτίριο?

    4

    1

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

error: Περιεχόμενο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα.