Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

«Μ’ ακούς Ευθαλία;» – Εικόνες μιας Κίου που βίωσε, δημιουργεί και πορεύεται

 

Ίσως θα έπρεπε να γράψω «μιας Νέας Κίου», αλλά ακριβώς γι’ αυτό με διαβεβαίωσε η Ευθαλία ακούγοντάς την στο παλιό εργοστάσιο του Πελαργού: πως τα βιώματα ενισχύουν την αίσθηση της ιστορικής συνέχειας και πως το όνομα εμπεριέχει τα παλιά, τα νέα και τα μελλούμενα.

 

Σε μια από τις καλύτερες θεατρικές παραστάσεις της χρονιάς στην Αργολίδα, με τίτλο «Μ’ ακούς Ευθαλία» του Μορφωτικού Συλλόγου Ν. Κίου, άνθρωποι, γεγονότα, ιδέες, προσωπικές και συλλογικές αφηγήσεις, κίνηση και εικόνες, οργανωμένα σε ένα εξαιρετικό λογοτέχνημα, κράτησαν αμείωτη την προσοχή και συγκίνησαν ένα μεγάλο κοινό που είχε γεμίσει ασφυκτικά το προαύλιο του παλιού εργοστασίου. Ο «Πελαργός» είχε την τιμητική του φέτος. Άρχισε να ξαναζεί. Επιτέλους, κάποιοι κατάλαβαν πως η βιομηχανική μας κληρονομιά δεν είναι για τα μπάζα αλλά για να αναδειχθεί και να αξιοποιηθεί. Η Ευθαλία το έφερε και πάλι στο προσκήνιο με μια ιδέα της Εύας Γιαγκιόζη που οργανώθηκε και πήρε τελική μορφή από τον Λεφτέρη Μπαρδάκο, με τη γνωστή και αξιοθαύμαστη λογοτεχνική και εκδοτική παρουσία του όλα αυτά τα χρόνια στην Αργολίδα.

 

«Έβαλα τις λέξεις σε μια σειρά. Και τις εικόνες», γράφει ο ίδιος. «Ξαναδιάβασα το κείμενο. Ένας κόμπος σκάλωσε στο λαιμό. Από τότε, όποτε το διαβάζω, ο ίδιος κόμπος. Ακόμη κι όταν το διάβασαν οι ηθοποιοί στην πρώτη συνάντηση. Και περιμένω η παράσταση με την Ευτέρπη, την Ευθαλία και τις φίλες τους, και – κυρίως – την Ευτέρπη Junior, ζωντανές πια στη σκηνή, να λύσουν επιτέλους αυτό τον κόμπο». Σίγουρα ο κόμπος στο λαιμό του συγγραφέα θα λύθηκε καθώς ο νεανικός θίασος τίμησε το κείμενο και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις.

 

 

Ο δεύτερος λόγος της εξαιρετικής αυτής παράστασης, ήταν η ξεχωριστή σκηνοθετική διάθεση μιας νέας κοπέλας, της Μόνικα Κολοκοτρώνη, που διαπότισε με τη φρεσκάδα της ολόκληρη την προσπάθεια και ανέδειξε την ιδέα και το κείμενο, έφερε στο προσκήνιο το εργοστάσιο και έδωσε τον τόνο σε κάθε περιγραφή μιας Κίου που δημιουργήθηκε σε νέα χώματα, μιας Ν. Κίου, που βίωσε, έζησε και σήμερα αναζητά στην ιστορία το μέλλον της. Ήταν επίσης ολοφάνερη η σκληρή δουλειά της Μ. Κολοκοτρώνη για τον «έλεγχο» ενός τόσο δύσκολου χώρου.

 

 

Γνώριζε και χρησιμοποίησε πολύ καλά τα κρυφά σημεία ενός παλιού εργοστασίου που αποτελούσε ολόκληρο το σκηνικό της παράστασης. Κατασκεύασε πανέμορφες εικόνες και ταυτόχρονα συνδύασε την ομορφιά της κίνησης και της διήγησης ενός θεάτρου δρόμου με τη δημιουργικότητα ενός πεπειραμένου σκηνοθέτη.

 

 

 

Το παρελθόν εναλλασσόταν με το παρόν και προβαλλόταν στο μέλλον, από την αρχή μέχρι το τέλος. Λέξεις, όπως γράφει ο Λ. Μπαρδάκος, που έκρυβαν μέσα τους μια ολόκληρη ιστορία ατομική και συλλογική παρουσιάστηκαν από τους διάσπαρτους μέσα στο κοινό ηθοποιούς αρχίζοντας μια διήγηση γι’ αυτό που ο άνθρωπος έκανε πάντα για να προοδέψει, την εργασία, και μέσα στο χώρο που σταδιακά και μετά το χωράφι, μπόλιασε την κοινωνία με μια νέα παραγωγική ηθική που συνδυάστηκε με την οικογένεια και το μέλλον της: το εργοστάσιο. Παρόν και μέλλον σε παρελθοντικό φόντο με τόνους δραματικούς: ανεργία, μαύρη εργασία, εξουθένωση σωματική και πνευματική, αδυναμία προσανατολισμού.

 

 

Γλυκιές εικόνες νεανικής ομορφιάς που κράτησαν ζωντανή την κοινότητα μέχρι σήμερα, διαδέχτηκαν την σκληρότητα της κοινωνικής κατάστασης. Ο Γιάννης Παπαϊωάννου ήρθε να δέσει με το τραγούδι του τα δυο και να αναδείξει την κοινοτική ζωντάνια που από μόνη της μπορεί να απαντήσει στο αγωνιώδες ερώτημα για το μέλλον των παιδιών της. Ερώτημα που ξεφεύγει από τα στενά γεωγραφικά όρια της κοινότητας και απλώνεται παντού στη χώρα.

 

 

Δίπλα στο νεανικό θίασο που ξάφνιασε με τη ζωντάνια, το χορό, το τραγούδι και τις εικόνες που δημιουργούσε και με την Αρίστη Κούρτογλου (μικρή Ευτέρπη) να οργανώνει το νεανικό χορό, δυο μορφές βασικές της σκηνοθετικής προσπάθειας η Μαίρη Κερασοπούλου (Ευτέρπη) και η Εύα Γιαγκιόζη (Ευθαλία). Οι διηγήσεις τους αποτέλεσαν τον βασικό κορμό της παράστασης και συγκίνησαν. Κατάφεραν να αποδώσουν το καθημερινό και το αιώνιο, το δραματικό και το χαρούμενο με τρόπο εξαιρετικό και να εκφράσουν με λόγο, κίνηση και συναίσθημα την ποιητική του κειμένου, όπως εξάλλου και ολόκληρη η θεατρική ομάδα.

 

 

 

Η παράσταση που παρουσιάστηκε στο παλιό εργοστάσιο του Πελαργού ήταν εξαιρετική και για έναν πρόσθετο λόγο. Έδειξε και πάλι τις δυνατότητες καλλιτεχνικής δημιουργίας που έχουν οι ερασιτεχνικοί θίασοι, με μια σωστή καθοδήγηση, καθώς διαθέτουν τη μεγάλη δυνατότητα να κινητοποιούν τις τοπικές κοινωνίες και τον ανθρώπινο πλούτο τους. Συγγραφέας, σκηνοθέτης, μουσικοί, ηθοποιοί, χώρος και κοινό σε ένα σύνολο που μπορεί να ξεπεράσει τα γεωγραφικά όρια της Ν. Κίου. Όπου και να παρουσιαστεί θα συγκινήσει και θα ενθουσιάσει.

Γ. Κόνδης

 

 

 

 

 

 

Rate this post
       
9 Σχόλια
  • Avatar
    Ανώνυμος 8 Σεπτεμβρίου 2017

    ο κιανός ξεχναει οτι ο ιδρυτης του Συλλογου ηταν μελος της ΚΝΕ τοτε………..συμφωνω ανωνυμε με τις απαντησεις που του εδωσες……………..ολοι αυτοι μου θυμιζουν τον ΤΙΤΑΝΙΚΟ…………..ενω το καράβι τους βουλιαζει αυτοι χορεύουν στο σαλόνι υπο την μουσική της ορχήστρας…………………………………

    2

    0
  • Avatar
    Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

    Αγαπητε ΚΙΑΝΕ…Μετα την Προεδρία Μανινή ποτε δεν υπηρξε οικονομικη αυτοτέλεια απο τον Σύλλογο……….παντα χρηματοδοτείτο απο τον παλαι ποτε Δημο Ν.Κιου………………………( ο ιστορικός Πρόεδρος σε πληροφορω εχει διαθεσει σημαντικο ποσο για τα χρεη του συλλογου,,,ο μοναδικος ανθρωπος που θα το εκανε αυτος ,,γνωστος για το ηθος και την ανιδιοτέλεια του )……………………….με αποδειξεις και ονοματα……και μην εμπλεκεις ανθρωπους που εχουν φυγει απο αυτη την ζωη……..δεν θα σου πω δια αλληλογραφιας τα ονοματα και τις αποδειξεις αλλα μπορω να τα προσκομισω σε Γ.Σ. του συλλογου……οι υπαλληλοι του Δημου κουβαλούσαν καρεκλες και εξεδρες και κανενα μελος..οπως παλια………….οτι στηνοταν γινοταν υπο την συμπαρασταση ηθικη και υλικη του τοτε Δημου…….χαθηκε η ερασιτεχνικη δημιουργία και μεταβλήθηκε σε επαγγελματικο σωματειο ,,,,,
    Το θέμα μας ειναι οτι ο Σύλλογος μπορει να επικεντρωθει στα σοβαρα προβλήματα της κομώπολης όπως παλια και οχι να κανει 1-2 εκδηλωσούλες τον χρόνο…………τωρα για ΚΚΕ κλπ ισως να μην ενδιαφερει κανεναν σημερα……..και την στιγμη που ο Καλλικρατης κατεστρεψε την αυτοδιοίκηση ειναι ευκαιρια αυτος ο Σύλλογος να βγει μπροστα να διεκδικησει και να παιτησει…………και μην ξΕχνας τι εγινε στην ΚΕΡΑΤΕΑ για τα σκουπιδια κλπ,,,απο συλλογο ξεκινησε η ιστορια………και οσο αφορα εμενα δεν επαιξα ποτε θεατρο ουτε σε Ιφιγένεια που αναφερεσαι………….κλεινοντας ας ερθει και το θεμα της ενοποιησης των συλλογων σε ενα γιατι δεν εχει νοημα να λειτουργουν ετσι σε μια μικρη κομώπολη.

    3

    1
  • Avatar
    Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

    Δεν θέλω να συνεχίσω παραπέρα την κουβεντα. Αλλά επειδή διαβάζουν και άλλοι, πρέπει να αποκαθίσταται κάποτε η ιστορική αλήθεια. Στα όσα γράφονται παραπάνω: ΛΑΘΟΣ 1ο: Το ΚΚΕ μπορεί ναι συμμετείχε με μέλη του στο Μορφωτικό Σύλλογο, αλλά είναι μέγα λάθος ότι ιδρυσε η οργάνωσή του το σύλλογο αυτό. Ο Σύλλογος αυτός ήταν δημιούργημα μιας ομάδας νέων ανθρώπων, με επικεφαλής το Γιώργο Μανινή. Αναφέρω μεταξύ των ιδρυτικών μελών την Μαρία και τον Μπάμπη Γαβρίλη, το Νίκο Παρνασσά, τον Δημήτρη Διάκο κλπ..Μήπως αυτοί ήταν καθοδηγούμενοι απο το ΚΚΕ? ΛΑΘΟΣ 2ο: Τα 80χρονα και το όποιο χρέος δεν έχουν να κάνουν με τον Σύλλογο, αλλά με τον Δήμο της Νέας Κίου, που διοργάνωσε τις εκδηλώσεις. ΛΑΘΟΣ 3ο: Το 1.000.000 δρχ. δεν το έδωσε ποτε ο Σύλλογος σε σκηνοθέτη το 2001,.Πιθανόν ο Δήμος της Ν.Κίου, οπότε από εκεί να ζητήσεις ευθύνες (αν και για το 2001, που αναφέρεσαι, μιλάμε για άνθρωπο του έχει αναχωρήσει από τον κόσμο αυτό).ΛΑΘΟΣ 4ο: Ο Μορφωτικός Σύλλογος πάντα είχε οικονομική αυτοτέλεια. Το να ζητά και να εξασφαλίζει οικονομική συνδρομή στις εκδηλώσεις του από το Δήμο, την Περιφέρεια κλπ. είναι και δικαίωμά του αλλά και καθήκον του, Αλλά αυτό ειναι άλλο. ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΙΑ: Ναι ο άλλος Σύλλογος ο Πολιτιστικός, είναι σφραγίδα, Δεν έχει διαδικασίες, Δεν κάνει εκλογες και συντηρείται αποκλειστικά από τον νύν Δήμο, όπως έχει μάθει από την ίδρυσή του.Πάντοτε στηριζόταν στον Δήμο… Και κάτι τελευταιο. Αν έχω καταλάβει σωστα και ΕΣΥ φίλε μου, συμμετείχες από παλιά στις Εκδηλώσεις του Μορφωτικού.Είχες παίξει και στο Θέατρο (Θυμάσαι την Ιφιγένεια???). Δεν είχες καταλάβει ποτε ότι ο Σύλλογος αυτός ηταν πάντα αυτοτελής και ανεξάρτητος και κάποιοι άνθρωποι, με νύχια και με δόντια, προσπαθούσαν να τον κρατήσουν έξω από τις όποιες κομματικές παρεμβάσεις?.Και νομίζω ότι τα καταφεραν….ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ: Μακάρι να είχαμε πολλούς Συλλόγους σαν τον Μορφωτικό Σύλλογο της Νέας Κίου. Όλοι μας, η χώρα μας κυρίως, θα ήμασταν καλύτεροι….

    3

    0
  • Avatar
    Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

    κυριε ΚΙΑΝΕ ξεχνας οτι ο Μορφωτικος Συλλογος ιδρυθηκε απο την ΚΟΒ ΚΚΕ και ο στοχος του ηταν παντα τα κακως κειμενα της περιοχης..συλλαλητηρια για τα σκουπιδια ,,,αν δεν θυμασαι……..κλπ… να σου θυμησω ακομη το χρεος τους στα 80 χρονα ….δεν το ξεχρεωσε ο συλλογος παντως………….και απο την ιδρυση του υπηρχε ερασιτεχνικη δημιουργια ανιδιοτελως…………..γιατι θα ξερεις πολυ καλα το 1.000.000 δραχμες που πηρε μαυρα ενας ερασιτεχνης σκηνοθετης το 2001…………και δεν ειπαμε να λουφαξετε απεναντιας……………αλλα ας μην μιλαμε για πολιτισμο με γυφτους-ναρκωτικα……και υποβαθμιση της περιοχης……..οσον αφορα τον δευτερο συλλογο ξερεις πολυ καλα οτι ειναι σφραγιδα χωρις γενικες συνελευσεις και χρηματοδοτειται απο τον δημο αργους μυκηνων στο συνολο του……….οπως και ο αλλος συλλογος………

    4

    0
  • Avatar
    Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

    Καλα όλα αυτα που λετε οι προηγούμενοι…. Όμως όλα αυτα είναι δουλειά άλλων, προφανως του Δήμου Αργους-Μυκηνών, στον οποίο, δυστυχώς ή ευτυχώς ενέταξε τη Νέα Κίο ο Καλλικράτης. Η δουλειά των πολιτιστικών Συλλόγων είναι να παράγουν πολιτισμό. Κι αυτό ξέρει να το κανει καλά ο Μορφωτικός Σύλλογος Νέας Κίου εδώ και 40 χρόνια. Τα όσα λέτε για “κλαμπ 50αρηδων” τα διαψεύδει η ίδια η παράσταση, που οι συντελεστές της, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, είναι νέοι άνθρωποι. Και ένα ερώτημα. Η διοξίνεσ, τα σκουπίδια, τα ναρκωτιά και οι γύφτοι, θα πρέπει να μασ κάνουν να βάλουμε “τα κεφάλια μέσα”? Δηλαδή μέχρι να λυθούν αυτά τα προβλήματα εμείς θα πρέπει να λουφάξουμε και να μην κουνιέται ύλλο? Ε, όχι!! Δεν θα το κανουμε! Όσα κι αν μερικοί το επιθυμούν.
    ΕΝΑΣ “ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΣ” ΚΙΑΝΟΣ

    1

    0
  • Avatar
    Ανώνυμος 6 Σεπτεμβρίου 2017

    Ένα ένα κλειστό κλαμπ 50 αρηδων είναι οι σύλλογοι σφραγίδες σήμερα στην ν.κιο…..

    3

    1
  • Avatar
    Ανώνυμος 6 Σεπτεμβρίου 2017

    Μία κομωπολη πρότυπο μέχρι το 2006 κ απαξιωμενη σήμερα ερχόμενος κ ο Καλλικράτης …εγκλωβισμένη με γύφτους στις εισόδους της με μείωση αξίας γης
    ..υποβάθμιση γενικότερη ….βυθισμένη στην διοξίνη με ένα βουνό δίπλα της δεν μπορεί να καυχιέται για δύο θεστρσκιο που ανέβηκαν το καλοκαίρι
    ….δεν σώζεται η παρτίδα κύριοι με αυτά ούτε σναπτυσεται η περιοχή….δυστυχώς ………ασχοληθειται με τα σοβαρά ζητήματα που πνίγουν την.πρριοχη και όταν λυθούν αυτά τότε ανεβάστε 10 θεατρικές παραστάσεις τον χρόνο…..η γη στη ν Κίο κ η κατοικία έχει χάσει πάνω από το 60/ της Αξιας τηε από τα προαναφερθέντα…..ασχοληθειτε με το αντικείμενο των ναρκωτικών γυρωθεν του νεκροταφείου κ την οδό Άργους ν Κίου που κινδυνεύεις να σκοτωθεις από τα μπλόκα των γυφτων

    4

    0
    • Avatar
      Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

      Καλα όλα αυτα που λετε οι προηγούμενοι…. Όμως όλα αυτα είναι δουλειά άλλων, προφανως του Δήμου Αργους-Μυκηνών, στον οποίο, δυστυχώς ή ευτυχώς ενέταξε τη Νέα Κίο ο Καλλικράτης. Η δουλειά των πολιτιστικών Συλλόγων είναι να παράγουν πολιτισμό. Κι αυτό ξέρει να το κανει καλά ο Μορφωτικός Σύλλογος Νέας Κίου εδώ και 40 χρόνια. Τα όσα λέτε για “κλαμπ 50αρηδων” τα διαψεύδει η ίδια η παράσταση, που οι συντελεστές της, στην συντριπτική πλειοψηφία τους, είναι νέοι άνθρωποι. Και ένα ερώτημα. Η διοξίνεσ, τα σκουπίδια, τα ναρκωτιά και οι γύφτοι, θα πρέπει να μασ κάνουν να βάλουμε “τα κεφάλια μέσα”? Δηλαδή μέχρι να λυθούν αυτά τα προβλήματα εμείς θα πρέπει να λουφάξουμε και να μην κουνιέται ύλλο? Ε, όχι!! Δεν θα το κανουμε! Όσα κι αν μερικοί το επιθυμούν.
      ΕΝΑΣ “ΑΜΕΤΑΝΟΗΤΟΣ” ΚΙΑΝΟΣ

      5

      0
    • Avatar
      Ανώνυμος 7 Σεπτεμβρίου 2017

      Δίκιο έχεις. Αλλά ο πολιτισμός βοηθάει την Ευζωια

      3

      0

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.