«Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής», η νέα έκθεση του ΠΛΙ (φωτογραφίες)

149 Likes
126 Shares
0 Comments

 

Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Β. Παπαντωνίου» παρουσιάζει στον νέο του πολιτιστικό χώρο «Κανάρη 4» στην Αθήνα μια έκθεση-πείραμα Ελλήνων δημιουργών και καλλιτεχνών με ένα εμβληματικό κομμάτι του νεότερου ελληνικού πολιτισμού. Τίτλος της έκθεσης: «Ντουλαμάς ο μεγαλοπρεπής. Εμπνεύσεις …». H διάρκεια της έκθεσης είναι 15-22 Ιουνίου. Ώρες λειτουργίας: 11.00-15.00.

 

«Από καιρό σκεφτόμουν μια έκθεση με θέμα «ο υπέροχος ντουλαμάς» σημειώνει η Ιωάννα Παπαντωνίου, ενδυματολόγος-σκηνογράφος και Πρόεδρος του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, εξηγώντας πώς ξεκίνησε αυτή η ιδέα:

 

«Με την ευκαιρία του ετήσιου συνεδρίου του ICOM Costume Committee στο Λονδίνο αποφάσισα το θέμα της ανακοίνωσής μου να στηρίζεται στον «ντουλαμά», το ευφάνταστο αχνάρι του και την εφαρμογή του στο θέατρο, τη μόδα και την τέχνη.
Η θεατρική εφαρμογή στηρίζεται στη δική μου εμπειρία, ενώ η μόδα στην έκθεση του Dries van Noten στο MOMU.
Με προτροπή της Έφης Φαλίδα το κομμάτι της ανακοίνωσής μου με έμπνευση τη μόδα θα βασιστεί σε ένα πείραμα με Έλληνες δημιουργούς. Οι δημιουργίες αυτές, αφού εκτεθούν στην «Κανάρη 4», θα φωτογραφηθούν και θα αποτελέσουν μέρος της ανακοίνωσής μου στο Λονδίνο.

 

Ο όρος «ντουλαμάς» ουσιαστικά αφορά τα ανδρικά ενδύματα, ενώ στις γυναίκες επικρατεί ο όρος «πιρπιρί». Έτσι αναφέρεται το ένδυμα αυτό στο βιβλίο “Women’s costume of the late Ottoman era” (Görünür Lale (2010), Sadberk Hanim Museum, Istanbul), ως βαλκανικό «αντερί» (πιρπιρί) της οθωμανικής περιόδου.
Στην Αλβανία, αλλά και στο Κόσσοβο, τα ενδύματα αυτά για άνδρες και γυναίκες έχουν το γενικό όνομα «τσουμπές».

 

Στην ίδια περίοδο στον ελλαδικό χώρο ο όρος «τζουμπές» αναφέρεται σε ένα μεγάλο ανδρικό πανωφόρι που μοιάζει με εξώρασο και σε ένα ειδικό γυναικείο κόκκινο πανωφόρι της Κυνουρίας Αρκαδίας.
Κατ’ αναλογία και στη Σίφνο ο εξωτερικός επενδύτης από πολύτιμη ευρωπαϊκή στόφα ονομάζεται ντουλαμάς.
Φυσικά, για να στηριχτούν και να συνδυαστούν όλες αυτές οι ονομασίες χρειάζεται μια βαθύτατη μελέτη του θέματος σε επίπεδο διατριβής».

 

Το αποτέλεσμα αυτού του πειράματος θα παρουσιαστεί στις 15 Ιουνίου στον χώρο «Κανάρη 4» στο Κολωνάκι, με τη συμμετοχή σχεδιαστών μόδας, καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων. Συμμετέχουν οι: Angelos Bratis, Dassios, Angelos Frentzos, atelier Faliacos, Markellos Nyctas, Zeus & Dione, οι καλλιτέχνες Μαρία Λοϊζίδου, Μαρία Παπαδημητρίου, Νάνα Σαχίνη, οι αρχιτέκτονες της Φάλαινας, καθώς και ο ελληνοράπτης Αριστείδης Τζονευράκης.

 

Η δεύτερη φάση του εγχειρήματος παρουσιάζεται από την Ιωάννα Παπαντωνίου στις 28 Ιουνίου στο Λονδίνο, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου του ICOM Costume Committee, μέλος του οποίου είναι το ΠΛΙ.

 

«Πιρπιρί. Αμάνικο πανωφόρι της αστικής φορεσιάς των Ιωαννίνων. Μέσα 19ου αιώνα. Συλλογή Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

Αστική φορεσιά από τα Ιωάννινα. Μέσα 19ου αιώνα. Συλλογή Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

«Ελληνίδα με αστική ενδυμασία». Υδατογραφία. Σπουδή για την καθιστή γυναίκα στον πίνακα του Peter von Hess «Η άφιξη του βασιλιά Όθωνα στο Ναύπλιο στις 6 Φεβρουαρίου 1833», Ιούλιος 1833. Συλλογή Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

Η Λυδία Κονιόρδου στον ρόλο της Κλυταιμνήστρας στις «Χοηφόρες» του Αισχύλου. Κοστούμια: Ιωάννα Παπαντωνίου. Θεσσαλικό Θέατρο 1992

 

Φορεσιά με «πιρπιρί» από τα Ιωάννινα και με «ντουλαμά» από τη Σίφνο. Συλλογή Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

«Ντουλαμάς». Ανδρικό πανωφόρι από την Πελοπόννησο. Τέλη 19ου αιώνα. Συλλογή Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος

 

 

 

 

ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

error: Περιεχόμενο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα.