Προτάσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση (Γράφει ο Δημήτρης Παπαδριανός)

136 Likes
78 Shares
0 Comments

 

Σε προηγούμενα άρθρα μου είχα τονίσει την  ανάγκη  λήψης  μέτρων για την αποτελεσματική  λειτουργία των Δήμων και των περιφερειών. Όταν μιλάμε για αποτελεσματική  λειτουργία, θα πρέπει πάντα να  εννοούμε το όφελος των Δημοτών και των περιοχών που ανήκουν στον κάθε Δήμο και όχι μόνο την όποια λειτουργική διευκόλυνση των ασκούντων Διοίκηση.

 

Η τοπική Αυτοδιοίκηση εκ των πραγμάτων είναι  η πλησιέστερη Διοικητική αρχή στον πολίτη, υπό την έννοια ότι πολύ πιο εύκολα μπορεί ο πολίτης να έχει πρόσβαση και επικοινωνία με τις Δημοτικές  υπηρεσίες σύγκριση με τις άλλες  αρχές, όπως π.χ. Κοινοβούλιο, Υπουργικό Συμβούλιο κ.λ.π.

 

Η εγγύτητα βέβαια αυτή θα ήταν ουσιαστική αν συνοδευόταν πάντα με την αποτελεσματικότητα και κυρίως αν υπήρχε διαρκής συμμετοχή των Δημοτών στη λήψη των αποφάσεων.

 

Θα πρέπει να δεχτούμε ότι όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος τουλάχιστον ως προς τη χώρα μας, η αντιπροσωπευτική Δημοκρατία μόνο ομαλά δεν λειτουργεί, με ευθύνη κυρίως των ασκούντων εξουσία και Διοίκηση και εν μέρει εκ της εν λευκώ εξουσιοδότησης που παρέχουν οι πολίτες, ελαχιστοποιώντας ή εκμηδενίζοντας  εκουσίως τις όποιες ευκαιρίες έχουν για συμμετοχή.

 

Το πώς στήνεται και λειτουργεί κατά τη γνώμη μου απωθητικά και αποτρεπτικά η λειτουργία γενικότερα της Διοίκησης, ανέλυσα λεπτομερώς στο προηγούμενο άρθρο μου με τίτλο: “IL COLPO GROSSO”.

 

Με ευχάριστη έκπληξη διαπίστωσα ότι τέτοιες  θεσμικού χαρακτήρα παρεμβάσεις φέρεται αποφασισμένη η Κυβέρνηση να κάνει, αρκεί βέβαια να γίνουν σωστά, γιατί και στο παρελθόν είχαν  νομοθετηθεί τέτοιες διαδικασίες  αλλά σε καμιά περίπτωση δεν υπήρχε υποχρεωτικότητα, με αποτέλεσμα να απενεργοποιηθούν.

 

Δεν θα μακρηγορήσω, είναι ανάγκη αν πραγματικά υπάρχει βούληση να λειτουργήσει η Τ.Α. Δημοκρατικά, να θεσμοθετηθούν νέες συμμετοχικές διαδικασίες  που θα καθιστούν υποχρεωτική τη συμμετοχή των Δημοτών στη λήψη  αποφάσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι απαραίτητο να θεσμοθετηθούν:

 

1. Λαϊκές Συνελεύσεις και Δημοψηφίσματα. Αυτά μπορούν να διεξάγονται τόσο σε κεντρικό επίπεδο για θέματα γενικού ενδιαφέροντος αλά και σε τοπικό επίπεδο για τοπικά θέματα που αφορούν μια συγκεκριμένη περιοχή και στα πλαίσια  ενδοδημοτικής αποκέντρωσης.

 

2. Ανεξάρτητη αρχή για  την προστασία των ατομικών, κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων των Δημοτών, με άμεση και ενεργητική δράση που μπορεί να έχει και προληπτικό χαρακτήρα όταν επιχειρείται ή διαπράττεται καθ οιονδήποτε τρόπο περιορισμός ή καταπάτηση αυτών με αυθαίρετες ή καταχρηστικές ενέργειες, λόγω ή έργω, που στρέφονται κατά μεμονωμένων ή κατά  ομάδων δημοτών ή πολιτών που κατοικούν στο Δήμο. Δεν εννοώ φυσικά για μια παθητική αρχή που θα διαχειρίζεται απλά καταγγελίες, αλλά για έναν  ενεργό, ανεξάρτητο νομικό παρατηρητή – συμπαραστάτη που θα παρακολουθεί τη λειτουργία όλων των άλλων διοικητικών  αρχών και υπηρεσιών αν λειτουργούν σύννομα και  στα πλαίσια του Συντάγματος και θα παρεμβαίνει άμεσα, εξαντλώντας όλη την αυστηρότητα της  νομοθεσίας, που αφορά τόσο την προστασία των δικαιωμάτων όσο  και την προστασία του Πολιτεύματος από έκνομες και καταχρηστικές ενέργειες.

 

3.Πλήρης διαφάνεια στις οικονομικές διαδικασίες είσπραξης πόρων και εσόδων των Ο.Τ.Α και αυστηρή νομοθέτηση που να αποτρέπει περιττές σπατάλες και διασπάθιση δημόσιου χρήματος για ελάσσονος σημασίας ανάγκες. Ιεράρχηση των αναγκών στα πλαίσια αυστηρού δημοσιονομικού ελέγχου σκοπιμότητας, ούτε ένα ευρώ σπατάλη όταν υπάρχουν δημότες που στερούνται βασικών αγαθών ή υπηρεσιών. {Ένα απλό παράδειγμα: Δεν είναι δυνατό να υπάρχει άθλιο οδικό δίκτυο σε μια περιοχή και να ξοδεύονται χρήματα για πανηγυριώτικες εκδηλώσεις  αμφιβόλου ποιότητας η μη διεξαγωγή των οποίων κανένα δε θα ενοχλήσει και δεν θα βλάψει.}

 

4.Πλήρης διαφάνεια στις Δαπάνες – Δραστικός περιορισμός της δυνατότητας της απευθείας  ανάθεση έργων και ιδιαίτερα με τη μέθοδο του κατακερματισμού ενός μεγάλου έργου σε  επιμέρους. Επιτάχυνση των διαδικασιών λειτουργίας   δημιουργία του Κεντρικού Ηλεκτρονικού Συστήματος Κληρώσεων όπως προβλέφθηκε στον περυσινό νόμο για τα δημόσια έργα (ν.4412/16), για την αποφυγή των γνωστών σκανδαλωδών φαινομένων. Βάσει του νόμου, οι αρχές του δημόσιου τομέα για κάθε απευθείας ανάθεση έργου ή μελέτης θα πρέπει να προχωρούν σε δημόσια ηλεκτρονική κλήρωση μέσω συγκεκριμένης πλατφόρμας. Υπενθυμίζεται ότι η δυνατότητα απευθείας ανάθεσης αφορά σε έργα και μελέτες έως 20.000 ευρώ και πρέπει να αιτιολογείται.

 

Η παρούσα Κυβέρνηση, εν μέρει τουλάχιστον αριστερή, ως προς τη σύνθεση της,  θα κριθεί αυστηρότερα από οποιαδήποτε άλλη για την θεσμοθέτηση και υλοποίηση τέτοιων απλών διαδικασιών, που μπορούν να δώσουν απάντηση όχι μόνο σε ζητήματα Δημοκρατίας, αλά και στην καταπολέμηση των εγκληματικών καταχρήσεων, που κατά κοινή ομολογία οδήγησαν την χώρα στη σημερινή άθλια κατάσταση.

 

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, δεν θα αξιολογηθεί τόσο για την διαχείριση των μνημονίων, γι’ αυτά υπάρχουν πολλές και βάσιμες δικαιολογίες. Εκεί που οι πολίτες θα είναι αμείλικτοι είναι σε θεσμικά ζητήματα  και σε δράσεις που έπρεπε να είχαν ήδη γίνει για τη σύλληψη και την πάταξη του οικονομικού εγκλήματος  και για την ενίσχυση των Δημοκρατικών θεσμών και διαδικασιών με τον εκσυγχρονισμό της σχετικής  Νομοθεσίας. Άλλωστε τα δυο αυτά θέματα είναι αλληλοεξαρτώμενα, όσο λιγότερη Δημοκρατία  τόσο περισσότερη αυθαιρεσία, κατάχρηση και εγκληματικότητα.

 

Οι  μεγαλύτερος εχθρός  της  Δημοκρατίας είναι η σκόπιμη ασυδοσία που εντέχνως εγκαθιστούν κάποιοι όταν θέλουν  να λεηλατήσουν τα δικαιώματα και τους οικονομικούς  πόρους. Τότε οι αφελείς  από σύγχυση κραυγάζουν: «η πολύ Δημοκρατία κάνει κακό», συγχέοντας την πραγματική  Δημοκρατία με την ασυδοσία και  οι  εγκληματικές φατρίες λεηλατούν ανενόχλητες.

 

                                                                                                  Δ. Παπαδριανός (12-5-2017)

ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΑ

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ

error: Περιεχόμενο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα.